Pytania i odpowiedzi
LajkBus to pilotażowa usługa mikromobilności, która stanowi połączenie autobusu i taksówki. Można ją zamówić tylko poprzez dedykowaną aplikację, na oczekiwaną godzinę oraz do wyznaczonych miejsc odbioru. Dzięki wykorzystaniu małych pojazdów możliwy jest przejazd ulicami, po których niemożliwe jest kursowanie autobusów KMK, nawet tych o najmniejszych rozmiarach.
LajkBus jest usługą stworzoną przez Kraków w związku z udziałem naszego miasta w projekcie badawczym programu Horyzont Europa. W programie, oprócz Krakowa, biorą udział również inne miasta europejskie, które wdrażają podobne lub inne rozwiązania mikro mobilności. Oznacza to, że oferowana usługa nie jest rozwiązaniem ostatecznym, a naszym celem jest szukanie odpowiedzi czy w Krakowie się sprawdzi (opinia ze strony mieszkańców) oraz czy będzie ekonomicznie rozsądna. Pozwoli to wypracować rekomendacje na przyszłość dla naszego miasta, ale także dla innych miast, które będą mogły bazować na naszych doświadczeniach. Wierzymy jednak, na podstawie przeprowadzonych testów, że usługa jest odpowiedzią na potrzeby mieszkańców.
Usługa działa na obszarze części Skotnik. Szczegółowe granice obszaru przedstawiono na poniższej mapie:
Nie można zamówić przejazdu poza wyznaczonymi granicami funkcjonowania usługi.
Wybór obszaru pilotażu usługi LajkBus był dwuetapowy i prowadzony wspólnie z ekspertami z Uniwersytetu Jagiellońskiego. W pierwszym etapie prowadzonych prac, wybranych zostało 12 obszarów, które zostały ocenione przez UJ według przygotowanych przez ekspertów algorytmów. Podczas analiz były brane pod uwagę nie tylko aspekty techniczne takie jak powierzchnia obszaru, liczba mieszkańców, rozproszenie zabudowy czy układ drogowy, ale także kwestie realizowanych i planowanych inwestycji. Ostatni aspekt był istotny pod kątem zapewnienia niezawodności usługi podczas jej pilotażu. Do drugiego etapu wskazano dwa obszary, które wykazywały największy potencjał. Zostały one poddane przez UJ bardziej szczegółowym analizom. W ich wyniku wybrano obszar Skotnik jako ten, z największym potencjałem do działania takiej usługi.
Pojazdy kursują w godzinach od 6.00 do 21.00 w dni powszednie od poniedziałku do piątku.
Aplikację LajkBus może pobrać ze sklepu Google Play lub App Store.
Aplikację można pobrać bezpłatnie.
W usłudze LajkBus obowiązują te same rodzaje biletów, co w Komunikacji Miejskiej w Krakowie, z zachowaniem wszystkich ulg przysługującym poszczególnym grupom pasażerów. Aby skorzystać z usługi, należy posiadać ważny bilet uprawniający do przejazdu, dokument uprawniający do przejazdu ulgowego lub dokument uprawniający do przejazdu bezpłatnego.
Korzystanie z usługi LajkBus określa Zarządzenie nr 9/2025 Dyrektora Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie z dnia 6 lutego 2025 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu usługi „LajkBus” dotyczącego jej funkcjonowania, przewozu osób i bagażu pojazdami „LajkBus” oraz honorowania i kontroli biletów Komunikacji Miejskiej w Krakowie w pojazdach „LajkBus”. Jest ono dostępne na stronie internetowej ZTP pod adresem:
https://ztp.krakow.pl/kmk/lajkbus/regulamin
Korzystanie z aplikacji LajkBus określa Zarządzenie nr 8/2025 Dyrektora Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie z dnia 6 lutego 2025 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu określającego zasady korzystania z dostępnej poprzez sieć Internetu usługi „PRZEWOZU OSÓB NA ŻĄDANIE”, przy wykorzystaniu aplikacji LajkBus. Jest ono dostępne na stronie internetowej ZTP pod adresem:
Przejazd z dziećmi i niemowlętami oraz przewóz wózków dziecięcych określa §4 Regulaminu usługi “LajkBus”:
3. Niemowlęta, przewożone przez osobę dorosłą, w pojeździe są umieszczane w foteliku samochodowym dla niemowlaka, który zapewnia opiekun dziecka. Kierowca może odmówić przewozu w przypadku braku fotelika samochodowego dla niemowlaka.
4. Dzieci, przewożone przez osoby dorosłe w wózku dziecięcym, jeżeli posiadają już odpowiedni wzrost, w pojeździe są umieszczanie w foteliku będącym na wyposażeniu pojazdu. Wózek po złożeniu jest umieszczany w luku bagażowym.
Tak, zgodnie z §4 ust. 2 Regulaminu usługi LajkBus “w pojeździe możliwy jest przejazd osoby poruszającej się na manualnym wózku inwalidzkim, niemogącym przekraczać wymiarów maksymalnych tj. długość całkowita 1200 mm i szerokość całkowita 700 mm, pod warunkiem, że pasażer jest w stanie przy asyście kierowcy przesiąść się samodzielnie na fotel pasażera pojazdu. Wózek w takiej sytuacji zostanie umieszczony przez kierowcę w luku bagażowym, po uprzednim złożeniu.”
Przewóz zwierząt i bagażu podręcznego reguluje §10 Regulaminu usługi “LajkBus”. Określa on że:
1. Pasażerowie mogą przewozić w pojazdach małe zwierzęta oraz bagaż podręczny, jeżeli istnieje możliwość takiego umieszczenia ich w pojeździe, aby nie utrudniały przejścia i nie narażały na zanieczyszczenie odzieży innych pasażerów, nie ograniczały widoczności kierującemu pojazdem oraz nie zagrażały bezpieczeństwu ruchu i innych pasażerów.
2. W uzasadnionych przypadkach, szczególnie przy dużym napełnieniu pojazdu pasażerami, kierujący pojazdem może odmówić przewozu bagażu o rozmiarach lub masie stwarzających utrudnienia dla podróżujących osób. Powyższe nie dotyczy wózków dziecięcych i inwalidzkich wymienionych w § 4.
3. Przewóz rowerów oraz hulajnóg elektrycznych jest niedopuszczalny.
4. W pojeździe można przewozić zwierzęta pod warunkiem, że umieszczone są w koszach, klatkach, transporterach itp., w sposób zabezpieczający przed wyrządzeniem szkody.
5. Osoba przewożąca psa ma obowiązek posiadania w trakcie przewozu ważnego zaświadczenia potwierdzającego zaszczepienie psa przeciwko wściekliźnie.
6. Nadzór nad bagażem podręcznym i zwierzętami, które pasażer przewozi przy sobie w pojeździe, należy do pasażera. Przewoźnik odpowiada za bagaż podręczny i zwierzęta tylko w przypadku, gdy szkoda powstała z winy przewoźnika.
Tak, warunkiem jest uzyskanie zgody od opiekuna prawnego. Podczas zakładania konta przez osobę niepełnoletnią wymagane jest podanie adresu e-mail opiekuna prawnego. Dyspozytor ZTP skontaktuje się z opiekunem prawnym drogą mailową na podany adres. Po przesłaniu zgody od opiekuna prawnego, nieletniemu zostanie udostępniony dostęp do aplikacji.
Po otwarciu aplikacji należy wskazać miejsce odbioru, miejsce docelowe oraz datę i godzinę planowanego przejazdu. Użytkownik może wskazać zarówno zdefiniowane wcześniej punkty odbioru jak również podać adres. Należy pamiętać, że przy podaniu konkretnego adresu, aplikacja wskaże konieczność przejścia pieszo do/z najbliższego punktu odbioru. Użytkownik może wskazać oczekiwaną godzinę odbioru lub oczekiwaną godzinę dojazdu do miejsca docelowego.
Zamówienie usługi może odbyć się z wyprzedzeniem na wskazaną godzinę lub na bieżąco. Rezerwacja z wyprzedzeniem może odbyć się do 4 dni przed planowaną podróżą. W przypadku zamówienia przejazdu, system, na bieżąco na podstawie aktualnej dostępności i obłożenia pojazdu zaproponuje najbliższą możliwą godzinę przejazdu, z zastrzeżeniem, że rezerwacje na takie przejazdy przyjmowane są tylko w dniach i godzinach funkcjonowania usługi, tak aby mogły rozpocząć się nie wcześniej niż o godzinie 6.00, a zakończyć nie później niż o godzinie 21.00. Oznacza to, że jeżeli użytkownik zamówi przejazd np. 5 minut przed godziną zakończenia usługi, a szacowany czas przejazdu przekroczy godzinę zakończenia usługi, rezerwacja może zostać odrzucona.
Tak, można zamówić przejazd dla siebie i dodatkowych osób. Aby to zrobić, podczas rezerwacji kursu w aplikacji LajkBus należy podać łączną liczbę podróżujących (nie więcej jednak niż 6).
Nie, zgodnie z Regulaminem do skorzystania z usługi są uprawnione osoby posiadające aplikację i przypisane do konkretnego kursu. Oznacza to, że osoba, która zamówiła kurs musi być obecna w pojeździe i być jednym z podróżnych (jeśli np. zamówiła przejazd dla kilku osób).
Tak, można zamówić więcej niż jeden przejazd. Należy przy tym pamiętać, że osoba, która zamówiła kurs musi być obecna w pojeździe.
Nie, usługa przewozu może zostać zrealizowana tylko po jej wcześniejszym zamówieniu w aplikacji. Pomimo, że w danym momencie są wolne miejsca w pojeździe, mogą być one zarezerwowane dla kolejnych dosiadających się pasażerów, którzy wcześniej zamówili usługę.
W takiej sytuacji należy możliwie jak najszybciej anulować zamówienie w aplikacji. Dzięki temu inni użytkownicy będą mogli szybciej skorzystać z usługi.
Z uwagi na uwarunkowania ruchowe i inne zaplanowane przejazdy może się zdarzyć, że pojazd przyjedzie do miejsca odbioru o innej godzinie niż podana w aplikacji. Jeżeli pojazd przyjedzie przed czasem, a pasażer będzie już oczekiwał w miejscu odbioru to przejazd rozpocznie się wcześniej. Jeżeli jednak pasażera nie ma jeszcze w miejscu odbioru kierowca poczeka do zaplanowanej godziny odbioru, a następnie jeszcze jedną minutę. W przypadku gdy pojazd przyjedzie po zaplanowanym czasie, kierowca będzie oczekiwał na pasażera tylko jedną minutę. Po upływie minuty, kierowca oznaczy w aplikacji, że pasażer nie pojawił się i odjedzie.
Informacje o lokalizacji i trasie pojazdu są dostępne w aplikacji dla pasażera kilka/kilkanaście minut przed planowaną godziną odbioru. Z uwagi na warunki ruchu może wystąpić opóźnienie do kilkunastu minut. Jeżeli jednak pojazd nie pojawi się w miejscu odbioru, a w aplikacji nie pojawi się informacja o odwołaniu przejazdu, prosimy o kontakt telefoniczny z dyspozytorem pod numerem 12 616 86 69 (należy wybrać numer 3 jako wewnętrzny dla usługi LajkBus).
Przy zakupie biletu w aplikacji, należy podać numer boczny pojazdu (pojazdy LajkBus rozpoczynają się od liter „LA”), a w przypadku wymogu podania numeru linii prosimy o wpisanie numeru „999”.
Współdzielenie usługi wpływa na brak możliwości jednoznacznego określenia czasu przejazdu do momentu dotarcia do miejsca docelowego. Pasażer jest zobowiązany posiadać ważny bilet w momencie wsiadania do pojazdu.
Rezerwacja przejazdu obejmuje przejazd na wskazanej wcześniej trasie. Nie ma możliwości modyfikacji punktu początkowego i docelowego po rozpoczęciu przejazdu. Istnieje natomiast możliwość wyjścia z pojazdu „na żądanie” na trasie. W takiej sytuacji należy poprosić kierowcę o zatrzymanie w najbliższym bezpiecznym miejscu (pobocze, przystanek itp.). Do decyzji kierowcy pozostaje wybranie takiego miejsca, a następnie z zachowaniem szczególnej ostrożności opuścić pojazd. Chcąc kontynuować podróż w innym kierunku należy zamówić nowy przejazd w aplikacji.
Nie, kierowca posiada w swojej aplikacji więcej informacji niż pasażer. Ponieważ usługa LajkBus działa jako współdzielona, podczas przejazdu może się zdarzyć, że trasa przejazdu zostanie zmieniona, aby odebrać innych pasażerów. Dodatkowo kierowcy znając uwarunkowania lokalne mogą wybrać lepszą trasę przejazdu unikając np. jazdy po drodze o nawierzchni gruntowej.
Sposób i miejsce zgłoszenia uwag jest uzależnione od zgłaszanego problemu.
Jeżeli zgłoszenie dotyczy sytuacji nagłej np. aplikacja dla pasażera nie pozwala zamówić przejazdu, kierowca nie przyjechał, przejazd został anulowany bez podania przyczyny, coś się wydarzyło w pojeździe itp. należy kontaktować się bezpośrednio z dyspozytorem LajkBus pod numerem telefonu 12 616 86 69 (należy wybrać numer 3 dla usług LajkBus) lub mailowo na adres: lajkbus@ztp.krakow.pl
Jeżeli zgłoszenie dotyczy sprawy, która nie wymaga natychmiastowej reakcji i może zostać rozpatrzona w normalnym trybie, należy napisać na adres lajkbus@ztp.krakow.pl albo skorzystać z dedykowanej ankiety online.
Można tam zgłosić uwagi w zakresie:
- lokalizacji i nazw miejsc odbioru,
- usługi (np. godziny i dni funkcjonowania, własne przemyślenia jak usprawnić działanie, inne pytania i wnioski),
- działania aplikacji (np. błędy które się pojawiły przy korzystaniu z aplikacji).
W zgłoszeniach o problemach z działaniem usługi i aplikacji prosimy o szczegółowy opis, z podaniem godziny przejazdu, numeru pojazdu, miejsc rozpoczęcia i zakończenia przejazdu, a także danych kontaktowych, aby w przypadku konieczności dodatkowej weryfikacji móc skontaktować się z podróżnym.
Jeżeli zgłoszenie dotyczy jakości świadczonej usługi, w szczególności kultury prowadzących pojazdy czy punktualności prosimy kontaktować się bezpośrednio z dyspozytorem LajkBus pod numerem telefonu 12 616 86 69 (należy wybrać numer 3 dla usług LajkBus) lub mailowo na adres: lajkbus@ztp.krakow.pl
Wszelkie inne reklamacje należy składać mailowo na adres: lajkbus@ztp.krakow.pl
Należy sprawdzić uprawnienia aplikacji do wysyłania powiadomień w ustawieniach urządzenia mobilnego, na którym zainstalowana jest aplikacja.