Wymogi SCT
Wymogi
Pierwsze wymogi SCT zaczną obowiązywać od 1 lipca 2024 r., a jej pełna wersja – dwa lata później, tj. od 1 lipca 2026 r. Do SCT będą mogły wjechać wszystkie pojazdy, które spełnią wymogi zapisane w uchwale. To zarówno samochody z silnikami benzynowymi, diesla, hybrydy czy z instalacjami LPG. Warunkiem wjazdu będzie to, aby silnik spełniał odpowiednią normę emisji spalin. Zapisy będą miały też wiele wyjątków.
Wymogi obwiązujące w strefie:
- Do 30 czerwca 2026 r. pojazdy zarejestrowane po raz ostatni przed 1 marca 2023 r. będą podlegały bardzo łagodnym ograniczeniom:
- w przypadku pojazdów zasilanych benzyną (LGP) – minimum norma Euro 1/ Euro I lub odpowiadające im daty produkcji,
- w przypadku pojazdów z silnikami Diesla – minimum norma Euro 2/ Euro II lub odpowiadające im daty produkcji.
- Do 30 czerwca 2026 r. pojazdy zarejestrowane po raz ostatni po 1 marca 2023 r. będą podlegały następującym ograniczeniom:
- w przypadku pojazdów zasilanych benzyną (LGP) – minimum norma Euro 3/ Euro III lub odpowiadające im daty produkcji,
- w przypadku pojazdów z silnikami Diesla – minimum norma Euro 5/ Euro V lub odpowiadające im daty produkcji.
- Od 1 lipca 2026 r. wszystkie pojazdy, niezależnie od daty ostatniej rejestracji, podlegać będą tym samym wymogom:
- w przypadku pojazdów zasilanych benzyną (LGP) – minimum norma Euro 3/ Euro III lub odpowiadające im daty produkcji,
- w przypadku pojazdów z silnikami Diesla – minimum norma Euro 5/ Euro V lub odpowiadające im daty produkcji.
Minimalne wymogi dla pojazdów uprawnionych do wjazdu do SCT przedstawiają poniższe tabele
Data ostatniej rejestracji | Rodzaj paliwa | Minimalne wymogi |
Termin obowiązywania minimalnych wymogów od 1.07.2024 r. do 30.06.2026 r. | ||
przed 1.03.2023 r. | Pb Benzyna lub LPG | Euro 1 lub rok produkcji od 1992 dla samochodów osobowych, Euro 1 lub rok produkcji od 1994 dla samochodów ciężarowo-osobowych i ciężarowych |
ON Diesel | Euro 2 lub rok produkcji od 1996 dla samochodów osobowych, Euro 2 lub rok produkcji od 1997 dla samochodów ciężarowo-osobowych i ciężarowych | |
po 1.03.2023 r. | Pb Benzyna lub LPG | Euro 3 lub rok produkcji od 2000 |
ON Diesel | Euro 5 lub rok produkcji od 2010 | |
Termin obowiązywania minimalnych wymogów od 1.07.2026 r. | ||
nie dotyczy | Pb Benzyna lub LPG | Euro 3 lub rok produkcji od 2000 |
ON Diesel |
Euro 5 lub rok produkcji od 2010 |
Data ostatniej rejestracji | Rodzaj paliwa | Minimalne wymogi |
Termin obowiązywania minimalnych wymogów od 1.07.2024 r. do 30.06.2026 r. | ||
przed 1.03.2023 r. | Pb Benzyna lub LPG | Euro I lub rok produkcji od 1992 |
ON Diesel | Euro II lub rok produkcji od 1995 | |
po 1.03.2023 r. | Pb Benzyna lub LPG | Euro III lub rok produkcji od 2000 |
ON Diesel | Euro V lub rok produkcji od 2008 | |
Termin obowiązywania minimalnych wymogów od 1.07.2026 r. | ||
nie dotyczy | Pb Benzyna lub LPG | Euro III lub rok produkcji od 2000 |
ON Diesel | Euro V lub rok produkcji od 2008 |
Norma emisji Euro | Rok produkcji pojazdu | |
Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t | Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t | |
Euro 1 / Euro I | 1992–1995 dla samochodów osobowych oraz 1994–1996 dla samochodów ciężarowo-osobowych i ciężarowych | 1992–1994 |
Euro 2 / Euro II | 1996–1999 dla samochodów osobowych oraz 1997–1999 dla samochodów ciężarowo-osobowych i ciężarowych | 1995–1999 |
Euro 3 / Euro III | 2000–2004 | 2000–2004 |
Euro 4 / Euro IV | 2005–2009 | 2005–2007 |
Euro 5 / Euro V | od 2010 | od 2008 |
Wyłączenia
Na podstawie uchwały o ustanowieniu SCT, następujące pojazdy są zwolnione z wymogów strefy:
- motocykle,
- pojazdy historyczne,
- pojazdy specjalne,
- pojazdy zarejestrowane najpóźniej przed 1 marca 2023 r., których właścicielami są osoby, które najpóźniej w dniu 1 stycznia 2023 r. ukończyły co najmniej 70 lat, prowadzone w trakcie wjazdu i poruszania się w SCT wyłącznie przez tych właścicieli.
Zgodnie z zapisami Ustawy o elektomobilności i paliwach alternatywnych, z wymogów zwolnione są również pojazdy posiadające odpowiednie oznaczenie, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne.
Obszar SCT
Granice SCT pokrywają się z granicami administracyjnymi miasta Krakowa. Dążenie do objęcia tak dużego obszaru strefą SCT wynika z chęci zapewnienia wysokiej efektywności rozwiązania – im większy będzie obszar SCT, tym lepszy będzie efekt poprawy jakości powietrza. Autostrady i drogi ekspresowe nie będą objęte SCT, ponieważ strefa obejmuje tylko drogi zarządzane przez Prezydenta Miasta Krakowa.
Dokładna lokalizacja wjazdu i wyjazdu z SCT zostanie uregulowana projektem organizacji ruchu. Chodzi o to, aby zapewnić możliwość wjazdu na IV obwodnicę (A4 oraz S52) z dróg zlokalizowanych poza granicami miasta oraz zapewnić kierowcom pojazdów przekraczających granice miasta, a niespełniających wymogów SCT, możliwość wykonania bezpiecznego manewru zawracania lub zmiany kierunku jazdy na skrzyżowaniu.
Nalepka SCT
Pojazdy uprawnione do wjazdu do SCT muszą być oznaczone specjalną nalepką. Nalepki będą wydawane najwcześniej w przyszłym roku, w sposób korespondencyjny. Wniosek o wydanie nalepki będzie można złożyć on-line przez specjalną stronę internatową lub stacjonarnie, w wyznaczonych punktach Urzędu Miasta Krakowa. Nalepki będą wysyłane na adres korespondencyjny wskazany we wniosku o wydanie nalepki.
Kierowcy zostaną powiadomieni o możliwości składania wniosku o wydanie nalepki z odpowiednim wyprzedzeniem.
Nalepka wydana przez inną polską gminę, w której ustanowiono strefę czystego transportu, będzie uprawniać do wjazdu do SCT w Krakowie, o ile pojazd nią oznaczony będzie spełniał wymagania przyjęte w Krakowie.
Wzór nalepki jest określony w Rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska.