Wymogi SCT
Wymogi
Pierwsze wymogi SCT zaczną obowiązywać od 1 lipca 2024 r., a jej pełna wersja – dwa lata później, tj. od 1 lipca 2026 r. Do SCT będą mogły wjechać wszystkie pojazdy, które spełnią wymogi zapisane w uchwale. To zarówno samochody z silnikami benzynowymi, diesla, hybrydy czy z instalacjami LPG. Warunkiem wjazdu będzie to, aby silnik spełniał odpowiednią normę emisji spalin. Zapisy będą miały też wiele wyjątków.
Wymogi obwiązujące w strefie:
- Do 30 czerwca 2026 r. pojazdy zarejestrowane po raz ostatni przed 1 marca 2023 r. będą podlegały bardzo łagodnym ograniczeniom:
- w przypadku pojazdów zasilanych benzyną (LGP) – minimum norma Euro 1/ Euro I lub odpowiadające im daty produkcji,
- w przypadku pojazdów z silnikami Diesla – minimum norma Euro 2/ Euro II lub odpowiadające im daty produkcji.
- Do 30 czerwca 2026 r. pojazdy zarejestrowane po raz ostatni po 1 marca 2023 r. będą podlegały następującym ograniczeniom:
- w przypadku pojazdów zasilanych benzyną (LGP) – minimum norma Euro 3/ Euro III lub odpowiadające im daty produkcji,
- w przypadku pojazdów z silnikami Diesla – minimum norma Euro 5/ Euro V lub odpowiadające im daty produkcji.
- Od 1 lipca 2026 r. wszystkie pojazdy, niezależnie od daty ostatniej rejestracji, podlegać będą tym samym wymogom:
- w przypadku pojazdów zasilanych benzyną (LGP) – minimum norma Euro 3/ Euro III lub odpowiadające im daty produkcji,
- w przypadku pojazdów z silnikami Diesla – minimum norma Euro 5/ Euro V lub odpowiadające im daty produkcji.
Minimalne wymogi dla pojazdów uprawnionych do wjazdu do SCT przedstawiają poniższe tabele.
Data ostatniej rejestracji | Rodzaj paliwa | Minimalne wymogi |
Termin obowiązywania minimalnych wymogów od 1.07.2024 r. do 30.06.2026 r. | ||
przed 1.03.2023 r. | Pb Benzyna lub LPG | Euro 1 lub rok produkcji od 1992 dla samochodów osobowych, Euro 1 lub rok produkcji od 1994 dla samochodów ciężarowo-osobowych i ciężarowych |
ON Diesel | Euro 2 lub rok produkcji od 1996 dla samochodów osobowych, Euro 2 lub rok produkcji od 1997 dla samochodów ciężarowo-osobowych i ciężarowych | |
po 1.03.2023 r. | Pb Benzyna lub LPG | Euro 3 lub rok produkcji od 2000 |
ON Diesel | Euro 5 lub rok produkcji od 2010 | |
Termin obowiązywania minimalnych wymogów od 1.07.2026 r. | ||
nie dotyczy | Pb Benzyna lub LPG | Euro 3 lub rok produkcji od 2000 |
ON Diesel |
Euro 5 lub rok produkcji od 2010 |
Data ostatniej rejestracji | Rodzaj paliwa | Minimalne wymogi |
Termin obowiązywania minimalnych wymogów od 1.07.2024 r. do 30.06.2026 r. | ||
przed 1.03.2023 r. | Pb Benzyna lub LPG | Euro I lub rok produkcji od 1992 |
ON Diesel | Euro II lub rok produkcji od 1995 | |
po 1.03.2023 r. | Pb Benzyna lub LPG | Euro III lub rok produkcji od 2000 |
ON Diesel | Euro V lub rok produkcji od 2008 | |
Termin obowiązywania minimalnych wymogów od 1.07.2026 r. | ||
nie dotyczy | Pb Benzyna lub LPG | Euro III lub rok produkcji od 2000 |
ON Diesel | Euro V lub rok produkcji od 2008 |
Norma emisji Euro | Rok produkcji pojazdu | |
Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t | Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t | |
Euro 1 / Euro I | 1992–1995 dla samochodów osobowych oraz 1994–1996 dla samochodów ciężarowo-osobowych i ciężarowych | 1992–1994 |
Euro 2 / Euro II | 1996–1999 dla samochodów osobowych oraz 1997–1999 dla samochodów ciężarowo-osobowych i ciężarowych | 1995–1999 |
Euro 3 / Euro III | 2000–2004 | 2000–2004 |
Euro 4 / Euro IV | 2005–2009 | 2005–2007 |
Euro 5 / Euro V | od 2010 | od 2008 |
Wyłączenia
Na podstawie uchwały o ustanowieniu SCT, następujące pojazdy są zwolnione z wymogów strefy:
- motocykle,
- pojazdy historyczne,
- pojazdy specjalne,
- pojazdy zarejestrowane najpóźniej przed 1 marca 2023 r., których właścicielami są osoby, które najpóźniej w dniu 1 stycznia 2023 r. ukończyły co najmniej 70 lat, prowadzone w trakcie wjazdu i poruszania się w SCT wyłącznie przez tych właścicieli.
Zgodnie z zapisami Ustawy o elektomobilności i paliwach alternatywnych, z wymogów zwolnione są również pojazdy posiadające odpowiednie oznaczenie, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne.
Obszar SCT
Granice SCT pokrywają się z granicami administracyjnymi miasta Krakowa. Dążenie do objęcia tak dużego obszaru strefą SCT wynika z chęci zapewnienia wysokiej efektywności rozwiązania – im większy będzie obszar SCT, tym lepszy będzie efekt poprawy jakości powietrza. Autostrady i drogi ekspresowe nie będą objęte SCT, ponieważ strefa obejmuje tylko drogi zarządzane przez Prezydenta Miasta Krakowa.
Dokładna lokalizacja wjazdu i wyjazdu z SCT zostanie uregulowana projektem organizacji ruchu. Chodzi o to, aby zapewnić możliwość wjazdu na IV obwodnicę (A4 oraz S52) z dróg zlokalizowanych poza granicami miasta oraz zapewnić kierowcom pojazdów przekraczających granice miasta, a niespełniających wymogów SCT, możliwość wykonania bezpiecznego manewru zawracania lub zmiany kierunku jazdy na skrzyżowaniu.
Nalepka SCT
Pojazdy uprawnione do wjazdu do SCT muszą być oznaczone specjalną nalepką. Nalepki będą wydawane w sposób korespondencyjny. Wniosek o wydanie nalepki będzie można złożyć on-line przez specjalną stronę internatową lub stacjonarnie, w wyznaczonych punktach Urzędu Miasta Krakowa. Nalepki będą wysyłane na adres korespondencyjny wskazany we wniosku o wydanie nalepki.
Kierowcy zostaną powiadomieni o możliwości składania wniosku o wydanie nalepki z odpowiednim wyprzedzeniem.
Nalepka wydana przez inną polską gminę, w której ustanowiono strefę czystego transportu, będzie uprawniać do wjazdu do SCT w Krakowie, o ile pojazd nią oznaczony będzie spełniał wymagania przyjęte w Krakowie.
Wzór nalepki jest określony w Rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska.