Połączenie pieszo-rowerowe w ciągu al. Solidarności i ul. Ptaszyckiego z ul. Igołomską – koncepcja wielowariantowa i wielobranżowa - ZTP Kraków

  • Otwarte

    Połączenie pieszo-rowerowe w ciągu al. Solidarności i ul. Ptaszyckiego z ul. Igołomską – koncepcja wielowariantowa i wielobranżowa

    Opublikowano: 10.09.2024 16:36

    Możliwość zgłaszania uwag do 9.10.2024 r.

    Sciezka-rowerowa-Igolomska-cz.-drogowa_calosc_32-32

    7 odpowiedzi na “Połączenie pieszo-rowerowe w ciągu al. Solidarności i ul. Ptaszyckiego z ul. Igołomską – koncepcja wielowariantowa i wielobranżowa”

    1. adam pisze:

      Dodać DDR i CP – Kombinat – Kopiec

    2. Maciej pisze:

      1. W ramach inwestycji proszę nie projektować, tam gdzie jest ogrom miejsca ciągów pieszo-rowerowych. Jeżeli teren na to pozwala proszę wydzielać drogę rowerową i chodnik. Chodzi o fragment przy drodze wewnętrznej w rejonie skrzyżowania ul. Igołomskiej z ul. Giedroycia – wystarczy zarurować rów odwodnieniowy i od razu będzie więcej miejsca na infrastrukturę rowerową.
      2. Przejście dla pieszych i przejazd rowerowy w ciągu drogi wewnętrznej wykonać jako wyniesiony z zachowaniem ciągłości niwelety drogi rowerowej i chodnika. Przejazd rowerowy poprowadzić pod kątem 45 stopni z uwagi na ograniczony teren przy murze Kombinatu.
      3. W rejonie Kopca Wandy przewidzieć wykonanie ławek i stojaków rowerowych (lub wiaty do odpoczynku dla rowerzystów).
      4. Na fragmencie zaślepionej ul. Ujastek Mogilski nie projektować ciągu pieszo-rowerowego tylko chodnik, ruch rowerowy proszę prowadzić jezdnią (błąd kolorystyki na projekcie).
      5. Proszę rozważyć poprowadzenie drogi rowerowej i chodnika między torowiskiem tramwajowym, a jezdnią S7 na odcinku od zwężenia DDR i chodnika do CPR do zjazdu w ul. Ujastek Mogilski – dzięki temu będzie można oszczędzić kilkadziesiąt drzew wzdłuż torowiska. Na pasie terenu między S7 a torowiskiem i tak nic nie wyrośnie. Należałoby wtedy oddzielić DDR i chodnik od jezdni S7 niskim ekranem akustycznym w celu ochrony niechronionych użytkowników ruchu.
      6. Wariant 2 wydaje się bardziej korzystny dla rowerzystów pod kątem pochyleń podłużnych na ul. Giedroycia względem “serpentyn” w wariancie 1.
      7. Proszę uzgodnić z MIR i ZTP czy faktycznie na nowym przejeździe rowerowym i chodniku przez torowisko wzdłuż ul. Ujastek Mogilski należy projektować nową sygnalizację świetlną. Jeżeli widoczność i warunki terenowe będą odpowiednie to proszę odstąpić od projektowania sygnalizacji.
      8. Cieszy, że projektant pamięta o zachowaniu ciągłości nawierzchni drogi rowerowej na przejazdach rowerowych – “Na połączeniu końca/początku drogi dla rowerów z jezdnią, torowiskiem tramwajowym projektuje się włączenie na „zero” bez krawężników, obrzeży betonowych i ścieków przykrawężnikowych”. Generalnie projekt dobrze przemyślany i wykonany poprawnie – w końcu ktoś się bardziej stara. 🙂

    3. Marcin Hyła pisze:

      Projekt obejmuje brakujący odcinek rowerowej trasy głównej nr 4 opisanej m.in. w aktualizacji Studium Podstawowych Tras Rowerowych (2019 oraz poprzednim). Trasa nr 4 biegnie m.in. wzdłuż ul. Ptaszyckiego i Igołomskiej do granicy Krakowa. Projekt obejmuje również trasę rowerową pozostałą, nie stanowiącą układu podstawowych tras rowerowych, wyznaczoną wzdłuż drogi ekspresowej S7 do al. Solidarności.

      Projekt wymaga zasadniczych korekt w zakresie zgodności z Zarządzeniem Prezydenta Miasta Krakowa nr 3113/2018 (“Standardy rowerowe”). Należy również wysnuć wnioski z zapisów Studium Podstawowych Tras Rowerowych, bo proponowane rozwiązania dla trasy głównej nr 4 są substandardowe i nie rozwiązują obecnego problemu braku ciągłości trasy na węźle “Igołomska”.

      Studium tras (2019) stanowi co następuje: “Na długim odcinku po wschodniej stronie S-7 konieczna może być budowa drogi stokowej lub wręcz kładki stokowej. Proponuje się bezkolizyjne przekroczenie ul. Giedroycia i dowiązanie do istniejących dróg dla rowerów po stronie południowej ul. Igołomskiej”.
      Załącznik 2: “Odcinek 4F: na wschód od IV obwodnicy. Przebieg wzdłuż cieku wodnego drogą dla rowerów w formie drogi stokowej lub kładki stokowej (wymaga odrębnej koncepcji), bezkolizyjnie
      przekraczających ul. Giedroycia i następnie dowiązanej do istniejącej i budowanej infrastruktury
      rowerowej wzdłuż ul. Igołomskiej. Koniec trasy na granicy z gminą Pobiednik Wielki, dowiązanie
      do trasy łącznikowej “Brzeska” zapewniającej dostęp do m. Niepołomice. Długość odcinka ok. 8,9
      km. Współczynnik wydłużenia dla odcinka wynosi 1,03.”

      Z w/w powodu jedyny akceptowalny jako punkt wyjścia do dalszych prac jest Wariant 1 pod warunkiem zaprojektowania drogi stokowej jak opisano w Studium Tras Rowerowych, z bezkolizyjnym przekroczeniem ul. Giedroycia. Wariant 2 należy odrzucić jako niezgodny z Zarządzeniem PMK nr 3113/2018 i nie rokujący w zakresie spełnienia wymogów w/w zarządzenia (pochylenia podłużne ul. Giedroycia nie uzasadniają budowy kładki wzdłuż mostu jak w Wariancie 2) i nie spełniający zapisów Studium Podstawowych Tras Rowerowych.

      W Wariancie 1 należy założyć przebieg trasy głównej nr 4 na północnym wale przeciwpowodziowym Kanału Południowego począwszy od ul. Na Niwach. (Przebieg trasy głównej nr 4 to ul. Ptaszyckiego, korona prawobrzeżnego wału rz. Dłubni, ul. Podbagnie i Powiatowa oraz ul. Na Niwach do początku opracowania w rejonie mostu przez Kanał Południowy). Zgodnie z Zarządzeniem PMK nr 3113/2018 odcinek od ul. Na Niwach do nawrotki jako trasa główna musi być drogą dla rowerów a nie – jak w projekcie – dla pieszych i rowerzystów (brak oświetlenia ulicznego). Stosownie należy wyokrąglić wlot drogi dla rowerów w nawrotkę.

      Przekroczenie wiaduktów drogi ekspresowej S7 jest poprawne, ale rozwiązanie dowiązujące przebieg drogi dla rowerów do poziomu ul. Igołomskiej jest nie do przyjęcia jako przebieg trasy głównej (układu podstawowego). Promienie łuków poziomych są nieakceptowalne. Rozwiązanie w tej formie może pozostać jako połączenie lokalne. W dodatku takie wytrasowanie drogi dla rowerów prowadzi na przejazd dla rowerzystów przez wlot ul. Giedroycia, gdzie rowerzyści w ruchu tranzytowym trasą główną nr 4 tracą czas.

      Rozwiązanie na drodze wewnętrznej po północnej stronie ul. Igołomskiej jest niedopuszczalne: promienie łuków poziomych drogi dla rowerów (i pieszych) przy przejazdach dla rowerzystów zagrażają bezpieczeństwu ruchu drogowego i są niezgodne z Zarządzeniem PMK nr 3113/2018. Po co przejazd dla rowerzystów, kierujący rowerzystę w stronę północną na ogryzek pasa ruchu dla rowerów (drogi dla rowerów?) z którego następuje włączenie do ruchu czyli ustępowanie pierwszeństwa? Przy kącie zwrotu 90 stopni i promieniu łuku poziomego zero? Należy ruch rowerowy wprowadzić w jezdnię drogi wewnętrznej zaraz za przejazdem rowerowym przez ul. Igołomską (należy rozważyć dodatkowy sygnalizator aby wyeliminować konflikt strumieni ruchu). Pozostałe rozwiązania do al. Solidarności – bez uwag.

      Rozwiązanie docelowe trasy głównej nr 4 musi objąć drogę stokową prowadzoną północnym brzegiem Kanału Południowego, przekraczającą ul. Giedroycia bezkolizyjnie dołem pod mostem i dowiązaną do infrastruktury rowerowej ul. Igołomskiej na wschód od ul. Giedroycia, przy utrzymaniu pochylenia podłużnego nie większego niż 3%. Rozwiązanie to powinno umożliwiać w przyszłości także skomunikowanie lokalne z ul. Jeżynową (poza planem, jako odrębne zadanie – wymagać będzie kładki przez Kanał Południowy) co znacząco poprawi spójność i dostępność rowerem tych terenów – także w kontekście projektu rozwojowego “Nowa Huta Przyszłości”. Projekt należy w tym zakresie uzupełnić a w pozostałym – skorygować, korzystając z Wariantu 1 i załączonego szkicu jako punktu wyjścia.
      zob. https://drive.google.com/file/d/1i3aR5HfwwrNuKCxZ_IcmRqt8E1wRT1_n/view?usp=sharing

    4. js pisze:

      1. Nie stosować krawężników w poprzek DDR – przejazdy wykonać na gładko / na zero. Nie stosować ścieków przykrawężnikowych. Dotyczy to również włączeń DDR w drogi lokalne/serwisowe

      2. Nie projektować CPR. Wykonać oddzielnie Drogę Dla Rowerów i Drogę Dla Pieszych oddzielnie

      3. Promienie łuków stosować zgodnie ze Standardami rowerowymi

    5. adam pisze:

      Mieszkańcy są oddzieleni S7 od przystanków MPK – dodać przejścia przez S7 CP i DDR

    6. adam pisze:

      Zrobić przystanki przy pętli Kopiec Wandy

      Brak DDR przez S7 od AL Solidarności do Wisły – dodać kładki CP i DDR przez S7 – np przy Kopcu

      Brak PDP, PDR przez al. Solidarności z Ujastka Mog. – dodać

      Brak DDR przez Ujastek Mog. i dodatkowo zwężenie ul. ujastek do 2,5m – pas. – konflikty auto/rower

      Dobudować drogę techniczną dla poj. tech. MPK i służb do pętli i podstacji trakcyjnej od Ujastka Mogilskiego i dla mieszkańców do Bardosa/Ptaszyckiego

      CP są mniejsze niż 2,5m sz.

    7. adam pisze:

      1. Dodać mapy w plikach JPG – sam układ drogowy
      Dać wszystko na 1 mapie

      dociągnąć CP i DDR do pętli tram Kopiec Wandy i dalej obok torowiska pod S7 do przystanku Bardosa

      Dodać toalety dla os. niepełnosprawnych przy pętli tram Kopiec Wandy

      dać CP i DDR obustronnie obok S7

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Maksymalny rozmiar wszystkich plików łącznie to: 5 MB. Dozwolone formaty plików: jpg, jpeg, png, gif, pdf. Linki do YouTube, Facebook, Twitter i innych serwisów wstawione w tekście komentarza zostaną automatycznie osadzone. Drop files here