Przebudowa ul. Kobierzyńskiej na odcinku od ul. Pychowickiej do ul. Grota Roweckiego - ZTP Kraków

  • Zamknięte

    Przebudowa ul. Kobierzyńskiej na odcinku od ul. Pychowickiej do ul. Grota Roweckiego

    Opublikowano: 8.09.2023 09:21

    orientacja

    4 odpowiedzi na “Przebudowa ul. Kobierzyńskiej na odcinku od ul. Pychowickiej do ul. Grota Roweckiego”

    1. Marcin Hyła pisze:

      Zapronowane “hybrydowe” rozwiązanie przed skrzyżowaniem z Grota – Roweckiego (pas ruchu dla rowerów obok drogi dla rowerów i pieszych prowadzący do śluzy) jest niewłaściwe (niedopuszczalne!) ze względu na kolizję z prawoskrętem. Zarządzenie PMK nr 3113/2018 wskazuje jak należy prawidłowo wykształcać dostęp do śluzy typu 1. Takie “wynalazki” jak zaproponowany w projekcie robią więcej szkody niż pożytku i należy z tego bezwzględnie zrezygnować. Do dyskusji jest za to faktycznie wprowadzenie tu pasów ruchu dla rowerów – ale to wymaga całościowego projektu od skrzyżowania z Kapelanką do skrzyżowania z Grota – Roweckiego i to zupełnie innego.

      Uwaga ogólna: petryfikacja tej zaszłości na ul. Kobierzyńskiej rozwiązaniem jak w projekcie nie ma sensu – chyba, że zakładamy że to na trzy czy pięć lat tylko jest. Skrzyżowanie Pychowicka / Kobierzyńska powinno zostać przebudowane na małe rondo z jednym pasem ruchu. Odległość tego hipotetycznego ronda na skrzyżowaniu z Pychowicką od Kapelanki (250 m) czy Grota – Roweckiego (200 m) jest wystarczająca, żeby nie dochodziło do niepożądanych interakcji ruchowych ze skrzyżowaniami a rozwiązałoby wiele problemów. Do przebudowy docelowo jest też pozostały odcinek do Kapelanki (wraz ze skrzyżowaniem!). Droga dla rowerów (czy dla rowerów i pieszych) tu nie ma sensu, jest zaszłością. W tym obszarze są znacznie poważniejsze “wąskie gardła” do rozwiązania – np. brak drogi dla rowerów wzdłuż Grota – Roweckiego (główna trasa rowerowa!) czy skrzyżowanie Kapelanka – Kobierzyńska. Bez “masterplanu” dla całego tego obszaru taka “dłubanina” jak w projekcie nie ma sensu. A masterplan by się przydał choćby w związku z oddaniem odcinka III obwodnicy nieopodal (i domniemaną budową 8 Pułku Ułanów).

    2. adam pisze:

      Rozważyć budowę:
      obustronnych przystanków podwójnych i wiat MPK
      buspasa MPK

    3. Kamil Bieniek pisze:

      1. Ciąg pieszo-rowerowy w tym miejscu nie zapewnia jakiejkolwiek ciągłości infrastruktury – ani nie ma wjazdu i zjazdu nań od strony ul. Pychowickiej, ani ul. Grota-Roweckiego. Ba, nie jest nawet przewidziany sposób zjazdu z projektowanego CPR na projektowany pas rowerowy. Ponadto generowałby dużo konfliktów między pieszymi, a rowerzystami. Zrezygnować z CPR i prowadzić ruch rowerowy w jezdni.

      2. Pas ruchu dla rowerów zakończony śluzą ma służyć jeździe na wprost przez skrzyżowanie. W takim przypadku powinien być on między pasem ruchu na wprost a pasem do skrętu w prawo – jak m.in. jest to rozwiązane na ul. Dietla (patrz: grafika). Jeśli w projekcie ten pas pozostanie, to wprowadzić taką zmianę w układzie pasów.

      3. Zamienić CPR na chodnik o szerokości min. 2,50m (szerokość pozwalająca na swobodne minięcie się trzech pieszych), a w bezpośrednim sąsiedztwie skrzyżowania z sygnalizacją świetlną i miejscem akumulacji poszerzyć i “ściąć” tuż przed peronem tramwajowym. Na załączonym screenie z Google Street View widać, że trawa w tym miejscu jest wydeptana.

      4. Oddzielić chodnik od jezdni 0,50-1,00m zieleńcem – jest to odcinek drogi, na którym tworzą się kolejki do świateł i emitowanych jest miejscowo dużo spalin. Nawet mały zieleniec obsadzony niskimi krzewami stanowiłby jakąś minimalną barierę dla pieszych idących na przystanek od dyskomfortu ze strony jezdni. Uniemożliwiałby również parkowanie na nim.

      5. Zachować nawierzchnię i niweletę chodnika na zjazdach.

      6. W rejonie skrzyżowania z ul. Pychowicką jest obszar zielony – rozważyć stworzenie tam nasadzenie drzew lub nawet stworzenie małego ogrodu deszczowego. Poprawi to retencję wody, nagrzewanie się przestrzeni oraz estetykę okolicy (i tak obecnie dość marną). Na zdjęciach z Google Street View widać przedept – utworzyć w jego miejscu chodnik

      7. Zajmując się tą okolicą, warto by było również zwęzić pasy na wschodnim wlocie ul. Grota Roweckiego do 3,00m i poszerzyć peron tramwajowy przystanku “Grota-Roweckiego” w stronę centrum o uzyskany w ten sposób min. 1,0m. Jest on obecnie za wąski względem potrzeb, jego użyteczna szerokość waha się od 2,7m do nawet 1,5m (!) a jego długość (~45m) pozwala ledwo na zmieszczenie tramwaju Krakowiak. Podobnie niehumanitarny jest przystanek autobusowy w stronę centrum. Tutaj również należy zwęzić pasy ruchu do 3,00m i zaoszczędzony metr przeznaczyć na poszerzenie przystanku.

      Biorąc pod uwagę, że część drogowa została zaprojektowana na maksymalnych możliwych parametrach, taki stan jest skandaliczny i wymaga rychłej zmiany.

      8. Ze względu na zakres zmian projekt przedstawić ponownie do audytu.

    4. MZ pisze:

      Projekt trochę bez sensu, jeżeli nie zostanie tak samo zagospodarowany drugi wlot Kobierzyńskiej – w tej chwili i tak większość rowerzystów albo omija Kobierzyńską przez Grota-Roweckiego i Pychowicką, lub jedzie kompletnie naokoło przez Borsuczą i drogi osiedlowe. Aby stworzyć na tym ciągu sensowną alternatywę dla rowerzystów, konieczne by było poprowadzenie CPRów lub dobudowanie DDRów po obu stronach Kobierzyńskiej, przynajmniej do skrzyżowania z Trasą Łagiewnicką. W obecnej sytuacji, przy widocznym braku ul. 8 Pułku Ułanów ulica Kobierzyńska może być zbyt zatłoczona na wprowadzanie tam dodatkowego ruchu rowerowego – mieszkam przy tej ulicy i jako rowerzysta sam staram się jej unikać ze względu na niebezpieczny tłok na jezdni.

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Maksymalny rozmiar wszystkich plików łącznie to: 5 MB. Dozwolone formaty plików: jpg, jpeg, png, gif, pdf. Linki do YouTube, Facebook, Twitter i innych serwisów wstawione w tekście komentarza zostaną automatycznie osadzone. Drop files here