Ruszył metaCCAZE: nowy projekt UE dotyczący inteligentnej, bezemisyjnej mobilności miejskiej. Jego celem jest stworzenie w europejskich miastach skutecznych innowacyjnych rozwiązań, transportowych, które pozwolą wcielić w życie takie unijne inicjatywy jak Zielony Ład (EU’s Green Deal), Neutralnosć Klimatyczna (the Climate-Neutral) czy Inteligentne Miasta… ( Smart Cities Mission and the 2ZERO and CCAM).
Sektor transportu jest na Starym Kontynencie drugim co do wielkości źródłem emisji gazów cieplarnianych i odpowiada za ponad 30% całkowitego zużycia energii. Europejski Zielony Ład i inne, podobnie inicjatywy unijne, mają na celu m.in. zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych związanych z transportem do 2050 r. o 90%, wprowadzenie co najmniej 30 milionów bezemisyjnych samochodów na europejskie drogi oraz przekształcenie niemal wszystkich pojazdów silnikowych w bezemisyjne. W efekcie 100 najważniejszych miast w Unii ma być neutralne dla klimatu do 2030 r.
W osiągnięciu tych celów ma pomóc między innymi projekt metaCCAZE, w którym Kraków reprezentuje Zarząd Transportu Publicznego. Chodzi o przyspieszenie wdrażania inteligentnych systemów, z elektryczną, zautomatyzowaną czy zintegrowaną z innymi środkami transportu flotą oraz infrastrukturą do jej obsługi. Systemy te mają działać w obszarze usług pasażerskich i towarowych (transport publiczny, minibusy na żądanie, współdzielenie rowerów i skuterów, dostawy) oraz centrów mobilności i logistyki, zarządzania ruchem i infrastruktury do ładowania.
Projekt zaplanowany jest na cztery lata – w tym czasie proponowane rozwiązania (w tym technologiczne) najpierw będą wdrożone w czterech miastach „pionierskich”: Amsterdamie, Monachium, Limassol i Tampere. Następnie te pomysły, które się sprawdzą, zostaną zastosowane w sześciu miastach partnerskich – w tym w Krakowie, gdzie mają pomóc stworzyć innowacyjny węzeł transportowy w centrum miasta.
Chodzi o stworzenie nowej stacji rowerów cargo pod wiaduktem i przystankiem kolejowym przy Hali Targowej. Ma ona pozwolić na rozwinięcie ekologicznego, cichego i bezemisyjnego transportu towarowego wewnątrz drugiej obwodnicy. Do obsługi systemu ma zostać kupionych 10 rowerów cargo, które będą zarządzane z użyciem nowoczesnych narzędzi informatycznych i wspierane przez sztuczną inteligencję. Pozwoli to zorganizować efektywną sieć dostawczą, stanowiącą atrakcyjną alternatywę dla rozwiązań starszych, bardziej kosztownych i szkodliwych dla mieszkańców Krakowa i środowiska.
Jak oceniła dr Tamara Djukic, koordynatorka projektu metaCCAZE i ekspertka w dziedzinie transformacji i innowacji mobilności miejskiej:
“Dzięki metaCCAZE mamy możliwość kształtowania rzeczywistości wszystkich naszych europejskich miast w nadchodzących latach. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniami (…) będzie miało kluczowe znaczenie dla zapewnienia, że nasza wizja czystych i przyjaznych do życia miast ostatecznie się urzeczywistni”.
Projekt ma być realizowany i nadzorowany łącznie przez 43 instytucje z 12 krajów europejskich – są to uczelnie wyższe i instytuty badawcze (np. Uniwersytet Techniczny w Delft), prywatne firmy oraz jednostki z sektora publicznego (jak Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie).