Rower jest wyjątkowo wszechstronnym środkiem transportu, który – mimo różnych wyzwań – okazuje się bardziej przystępny i praktyczny, niż niektórzy sądzą. Choć żaden środek transportu nie jest idealny, wiele z przytaczanych w dyskusjach argumentów przeciwko rowerom wynika z nieaktualnych wyobrażeń i zbyt ogólnych założeń. Oto wyjaśnienie dlaczego:
1. Dostępność rowerów dla różnych grup społecznych
Choć nie wszyscy mogą korzystać z tradycyjnych rowerów, rozwiązania takie jak rowery elektryczne, rowery trzykołowe dla osób starszych, czy rowery dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, otwierają ten środek transportu dla szerszego grona użytkowników. W Polsce, jak i na całym świecie, rośnie liczba projektów i dotacji wspierających dostępność rowerów specjalistycznych, co pozwala na ich integrację wśród różnych grup społecznych.
2. Odległości i typ pracy
Badania pokazują, że rower jest najbardziej optymalnym środkiem transportu dla tras o długości do 10 kilometrów, co pokrywa codzienne dystanse większości mieszkańców miast w Polsce. Co więcej, rowery elektryczne zmieniają zasady gry – pozwalają na pokonywanie większych odległości z minimalnym wysiłkiem fizycznym, co docenią osoby, które nie chcą dojeżdżać do pracy spocone. Klasyczne przykłady z takich dużych miast takich jak Kopenhaga czy Amsterdam, gdzie ludzie na rowerach codziennie pokonują średnio 6-10 kilometrów, pokazują, że rower z powodzeniem może zastąpić inne środki transportu w większości codziennych podróży.
3. Klimat i utrzymanie infrastruktury zimą
Fakt, że Polska ma chłodniejsze pory roku, nie oznacza, że jazda rowerem zimą jest niemożliwa. W krajach skandynawskich, czy innych, leżących na północ od Polski, gdzie zimy są znacznie surowsze, rower jest powszechnym środkiem transportu przez cały rok. Doskonałym przykładem jest fińskie Oulu czy szwedzki Karlstad. Rowerów używa się tam cały rok, nawet zimą, jeżdżąc po śniegu. Dzieci rowerami w lutym dojeżdżają do szkoły i jest… bezpiecznie. To dowód na ta to, że chodzi przede wszystkim o przyzwyczajenia, a nie rzeczywiste trudności pogodowe. W Polsce również rośnie liczba inicjatyw związanych z zimowym utrzymaniem tras rowerowych, zwłaszcza w większych miastach.
4. Praktyczność roweru w podróżach z postojami i bagażem
Rower nie jest zarezerwowany jedynie na krótkie, jednorazowe trasy po bulwarach. Współczesne rowery miejskie, wyposażone w bagażniki, koszyki, a nawet specjalne przyczepy, sprawdzają się doskonale w sytuacjach, gdy trzeba zabrać dzieci, zrobić zakupy lub zatrzymać się w kilku miejscach po drodze. Miasta na całym świecie, jak chociażby Utrecht, stworzyły infrastrukturę pozwalającą na łączenie codziennych obowiązków z podróżą rowerem.
5. Zanieczyszczenie powietrza i smog
Smog jest rzeczywiście problemem, jednak badania wskazują, że rowerzyści są mniej narażeni na wdychanie zanieczyszczeń niż kierowcy w samochodach, zwłaszcza w korkach. Ponadto, rower przyczynia się do zmniejszenia liczby samochodów na ulicach, co bezpośrednio wpływa na poprawę jakości powietrza. Ponadto badania naukowe jednoznacznie wskazują, że umiarkowana aktywność fizyczna (taka jaką jest właśnie jazda rowerem po mieście) istotnie zmniejsza ryzyko przedwczesnego zgonu. Przykładowo, przegląd danych z ponad 30 milionów dorosłych osób wykazał, że już 11 minut umiarkowanej aktywności fizycznej dziennie, takiej jak szybki spacer, zmniejsza ryzyko przedwczesnej śmierci aż o 23%. Regularna aktywność na tym poziomie również znacząco obniża ryzyko chorób sercowo-naczyniowych i niektórych nowotworów:
Harvard Chan School of Public Health
Wyniki te wskazują, że aktywność fizyczna jest kluczowa dla poprawy zdrowia i wydłużenia życia. A codzienne czynności, takie jak chodzenie, jazda na rowerze czy krótkie spacery, mogą przynieść istotne korzyści zdrowotne bez potrzeby angażowania się w intensywny trening.
Rower jest zatem bardzo uniwersalnym i przyszłościowym środkiem transportu, który można dostosować do różnych potrzeb i warunków. A jego większy udział w transportowym miksie w Krakowie będzie z korzyścią zarówno dla użytkowników, jak i dla pozostałych mieszkańców oraz środowiska.
Na koniec warto dodać, że w Krakowie wcale nie trzeba kupować roweru, by móc w ten sposób poruszać się po mieście. Mieszkańcy mogą wypożyczać sprzęt do domu – zarówno tradycyjny, jak i elektryczny, m.in. w miejskiej wypożyczalni długoterminowej LajkBike: https://lajkbike.ztp.krakow.pl/.
Za kilkadziesiąt złotych na co najmniej miesiąc można tu wypożyczyć sprzęt, zabrać go do domu na dłużej i przynajmniej przetestować, czy takie rozwiązanie na dojazdy do pracy czy na uczelnię w naszym konkretnym przypadku się sprawdza. Decyzja o wzięciu LajkBike’a może być małym krokiem do wielkiej, pozytywnej zmiany w naszym życiu!