Od dziś Centrum Zarządzania Ruchem (CZR) będące częścią Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie (ZTP) rozpoczyna funkcjonowanie. Oznacza to pełny nadzór nad Komunikacją Miejską w Krakowie (KMK), buspasami, kontrolą biletów, parkingami P+R oraz miejskimi rowerami. I jak informowaliśmy na początku roku, rozpoczęliśmy budowę CZR w oparciu dotychczas funkcjonującej dyspozytorni. Aktualnie zakończyliśmy ostatnie prace tj. kalibrację platformy zarządzającej kontrolą nad buspasami, była to ostatnia ważna pozycja z listy do wykonania, aby działać w pełnym zakresie.
W CZR dzięki funkcjonującego w czasie rzeczywistym podglądowi nasi pracownicy mogą zobaczyć wszystkie pojazdy Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Dodatkowo został uruchomiony system kamerowy na wybranych buspasach, który pozwoli na bezpośrednie i automatyczne kontrolowanie pojazdów, które się po nim poruszają. W pierwszych dniach będą zbierane informacje gdzie potencjalnie jest najwięcej wykroczeń. Po zebraniu tych danych, wspólnie z policją rozpoczniemy współpracę, która podejmie działania prewencyjne. Kamery pozwolą na automatyczną weryfikację kursujących pojazdów KMK w nawet 90%. System będzie w przyszłości rozbudowywany o kolejne kamery.
Dyspozytornia wyposażona jest dodatkowo w systemy nadzorcze dla systemu park-e-bike, gdzie nasi pracownicy mają bezpośredni podgląd co dzieje się z wypożyczanymi rowerami. System ten także informuje o aktualnym położeniu kontrolera biletów.
Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie prowadzi szereg działań związanych z infrastrukturą w terenie. Nie są to drogi a znaki z Systemu Informacji Miejskiej, stojaki rowerowe, stacje naprawy rowerów, pompki. Dyspozytor przez 24h na dobę będzie przyjmował telefony od mieszkańców i przyjmował zgłoszenia dotyczące ewentualnych awarii czy uszkodzeń.
Wszystkie te działania były wypracowywane wewnętrznymi siłami Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie, nasi informatycy wypracowali najlepsze systemowe rozwiązania, tak aby jak najbardziej efektywnie była wykonywana nasza praca. Wszystkie pozostałe działania, których nie mogliśmy zrobić w ramach wewnętrznych zadań wspólnie z Wydziałem Miejskiego Inżyniera Ruchu oraz Zarządu Dróg Miasta Krakowa tj. zakup kamer na buspasy wraz z systemem, platformą zarządzającą i licencją kosztowały w sumie 454 tys. zł.
W następnych miesiącach będziemy chcieli rozszerzyć naszą bazę o kolejne dane. W przyszłości chcemy formować analizy ruchu za pośrednictwem systemów z liczników rowerowych, a także systemu Teleram, który zlicza cały ruch z ulic, które obserwujemy.