W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane na Państwa urządzeniu. W każdym momencie mogą Państwo dokonać
zmiany ustawień przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies.
Więcej informacji
W miejscach zmiany kierunków ruchu pieszego: przy przejściach dla pieszych, skrzyżowaniach itp. zaprojektować poszerzenia chodnika ułatwiające mijanie się pieszych; w tym celu wykorzystywać ścięcia linii rozgraniczających i granic działek; nie prowadzić chodników łukiem wzdłuż krawężników, bo zmusza do pieszych do nadkładania drogi. Ciągi piesze wokół ronda prowadzić liniami łączącymi przejścia dla pieszych linią prostą, a nie poprzez odsunięcie krawężnika jezdni.
1. Odległości między ul. Surzyckiego a projektowanym rondem to ok. 270m, a między projektowanym rondem a skrzyżowaniem z projektowaną ulicą KDD.9. to ok. 320m. Okoliczne tereny w MPZP mają przeznaczenie pod zabudowę mieszkaniową oraz usługową. Należy przewidzieć przystanki autobusowe na rondzie i/lub na skrzyżowaniu z KDD.9. Decyzja co do lokalizacji przystanków powinna odbyć się w konsultacji ZTP oraz Rady Dzielnicy XIII oraz uwzględniać planowaną w MPZP sieć ulic i tras dojść pieszych.
2. Wzdłuż projektowanej ul. KDZ.1 zieleńce należy poszerzyć do szerokości umożliwiającej obustronne nasadzenia drzew, a zwłaszcza od strony wschodniej (tj. tam gdzie będzie droga dla rowerów). Widać, że nawet jest na to miejsce w pasach rozgraniczających. Aby uzyskać dodatkowe miejsce można zwęzić jezdnię do szerokości 6,50m. Chodnik od strony zachodniej (tam, gdzie w MPZP jest przewidziana zabudowa wysoka) poszerzyć do szerokości 2,30-2,50m (szerokość pozwalająca na swobodne minięcie się trojga pieszych).
3. Wzdłuż projektowanych ulic klasy dojazdowej (KDD.) odsunąć chodniki od jezdni i oddzielić od niej zieleńcami umożliwiającymi nasadzenia drzew (obustronnie, ale minimum z jednej strony osłaniającej bardziej nasłonecznioną elewację). Co prawda będzie się to wiązało z wyjściem poza pas przewidziany w MPZP pod drogę, ale nie będzie sięgało nieprzekraczalnej granicy zabudowy.
Szpalery drzew są wyjątkowo istotnym elementem infrastruktury w miastach: dają cień, schładzają przestrzeń w upalne dni oraz spowalniają odpływ wody i ją magazynują. Ponadto poprawiają estetykę otoczenia, poprawiają komfort chodzenia pieszo oraz uniemożliwiają parkowanie na chodniku. W odległej przyszłości, gdy zabuduje się ten obszar, zapewne będzie na nim presja parkingowa i w przypadku braku pasów zieleni wiele chodników będzie musiało zostać osłupkowanych.
4. Rozważyć zaprojektowanie miejsc postojowych (najlepiej równoległych) wzdłuż ulic klasy dojazdowej (KDD.) na prostych odcinkach.
5. Przejścia dla pieszych przez ul. KDZ.1 wyposażyć w azyle dla pieszych.
6. Przewidzieć przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzysów przez ul. KDZ.1. na wysokości przecięcia się z ciągami KDX.5 i KDX.6 – w MPZP są to ciągi piesze. Przejście wyposażyć w azyl.
7. Na skrzyżowaniach ulic KDZ.1 i KDD.9 przejścia dla pieszych na wlocie ulic dojazdowych zaprojektować jako wyniesione.
10. Skrzyżowania dróg klasy dojazdowej (KDD.) zaprojektować jako wyniesione.
11. Zapewnić ciągłość nawierzchni i niwelety chodnika na zjazdach także wzdłuż ulic klasy dojazdowej (KDD.)
12. Geometrie dróg dla rowerów skonsultować ze środowiskami rowerowymi – zwłaszcza okolice ronda. Rozważyć dowiązanie drogą dla rowerów do ul. Albatrosów i dalej do ul. Surzyckiego. Na skrzyżowaniu KDZ.1 i KDD.9 zapewnić możliwość wjazdu i zjazdu z ul. KDD.9.
13. Wokół ronda i przy skrzyżowaniach odsunąć chodnik od jezdni i zapewnić proste ścieżki piesze pomiędzy przejściami dla pieszych.
Dodać:
przystanki , zielone wiaty MPK
DDR obustronne
CP obustronne min 2,3m szer.
rondo 2pasmowe
jezdnie min. 5,5m szer.
ronda na skrzyżowaniach
oświetlenie
sygnalizację
drzewa i krzewy, ławki
wyspę ronda zieloną
zielone miejsca postojowe P+R
parkingi rowerowe + miejska stacja napraw rowerów