Pierwszy rok funkcjonowania porozumienia i relokacji hulajnóg elektrycznych - ZTP Kraków

  • Pierwszy rok funkcjonowania porozumienia i relokacji hulajnóg elektrycznych

    Opublikowano 9.08.2024 14:38

    Na początku sierpnia ubiegłego roku Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie (ZTP), w związku z brakiem oczekiwanych regulacji ustawowych, w imieniu Miasta wynegocjował i podpisał porozumienie o współpracy z firmami Bolt, Lime i Tier, które prowadzą usługę wynajmu hulajnóg elektrycznych. Przypomnijmy, wypracowanie porozumienia miało na celu uporządkować działalność wynajmu hulajnóg elektrycznych w przestrzeni publicznej i wprowadzić zasady funkcjonowania korzystania z hulajnóg, a tym samym poprawić jakość przestrzeni publicznej i zwiększyć bezpieczeństwo przemieszczających się pieszych.

    hulajnoga (punkt mobilności)
    fot. Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie

    W związku z podpisanym porozumieniem ZTP przygotowało obszar relokacji, a także wyznaczyło na początku 170 punktów mobilności, w których powinno się pozostawić i wypożyczyć hulajnogę Miejsca te są odpłatnie dzierżawione przez operatorów na potrzeby usługi wynajmu hulajnóg elektrycznych. Następnie ZTP wyłoniło w przetargu firmę, której zadaniem jest relokacja źle pozostawionych hulajnóg. Po zakończeniu sezonu zimowego, aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom mieszkańcom strefa, w której obowiązują wynegocjowane zasady, została poszerzona prawie dwukrotnie, co spowodowało zwiększenie liczby punktów do 323. Dodatkowo do porozumienia od momentu rozpoczęcia swojej działalności w kwietniu tego roku dołączył kolejny operator Traficar.

    Podsumowując pierwszy rok funkcjonowania porozumień od sierpnia ubiegłego roku zostało zrelokowanych ponad 15 tysięcy hulajnóg. Kwota, którą musiałoby ponieść miasto, za wykonaną pracę wynosiłaby prawie 170 tysięcy złotych. Natomiast z budżetu miasta Krakowa na to zadanie nie jest wydawana ani jedna złotówka, wszystkie koszty związane z relokacją pokrywają firmy prowadzące usługę wypożyczania hulajnóg elektrycznych. Dodatkowo w trakcie rozmów operatorzy wypracowali wiele rozwiązań technicznych i organizacyjnych mających ograniczyć do minimum sytuacje konieczności relokowania hulajnóg przez miasto, co widać w statystykach z ostatnich miesięcy. Jednocześnie poza zwrotem kosztów relokacji operatorzy wnoszą opłatę za korzystanie z punktów mobilności, której stawka jest wyznaczana na podstawie obowiązujących przepisów regulujących wysokość opłat za wykorzystanie przestrzeni publicznej na terenie miasta Krakowa na potrzeby prywatnej działalności. Przez pierwszy rok operatorzy wpłacili do budżetu miasta łącznie ponad 200 tys. złotych za wykorzystanie udostępnionej przestrzeni.

    Porozumienia obowiązują dalej, a zgłoszenia dotyczące pozostawionych hulajnóg poza punktami mobilności przyjmowane są poprzez mail: hulajnogi@ztp.krakow.pl, gdzie należy załączyć zdjęcie oraz jak najbardziej szczegółowy adres z lokalizacją hulajnogi. Szczegółowa mapa obowiązującego obszaru oraz wyznaczonych punktów mobilności dostępna jest na stronie https://ztp.krakow.pl/miasto-15-minutowe/hulajnogi-elektryczne

    FacebookTwitterShare