Zrównoważona mobilność to jedno z pojęć wpisujących się na stałe w życie mieszkańców miast Polski. Chcąc w sposób realny poprawić jakość naszego życia, nie możemy uciekać od tematu dotyczącego sposobów codziennego podróżowania.
Ostatnio w dyskusji nt. podróżowania wymieniane jest hasło zrównoważonej mobilności. To nic innego jak międzynarodowa definicja racjonalnego podróżowania, czyli wybierania tak często, jak tylko się da, innych środków transportu niż samochód, szczególnie na krótkich dystansach, które dominują w przemieszczaniu się po mieście. Warto też podkreślić, że poszczególne środki transportu nie wykluczają się wzajemnie, lecz są kawałkami puzzli, które się zazębiają, a dobrze poukładane tworzą spójny obraz układanki przekładający się na lepszą jakość naszego życia w mieście.
Samochód, w codziennym użytkowaniu zajmuje przestrzeń, zarówno będąc w ruchu jak i stojąc na miejscu parkingowym. Oczywiście, kiedyś uważano, że chcąc ułatwić samochodom przejazd i parkowanie można próbować tą przestrzeń w coraz większym stopniu poszerzać przeznaczając na drogi i parkingi np. kolejne części chodników czy innych terenów. Należy jednak pamiętać, że Kraków to historyczne miasto posiadające starą tkankę urbanistyczną niedostosowaną do obecnych natężeń ruchu samochodowego. Dlatego chcąc poprawić jakość podróżowania, wszystkim użytkownikom dróg, musimy stawiać na alternatywne środki transportu i tworzyć dla nich infrastrukturę, która jest dostosowana do specyfiki Krakowa. To trochę jak z oszczędzaniem wody. Nie chodzi o to, by nie mieć w domu kranu czy nie brać kąpieli, ale o to, by jeśli to możliwe, wziąć prysznic zamiast kąpieli, zużywając tym samym mniej wody. Tak samo jest w naszych codziennych podróżach, musimy oszczędnie podróżować samochodem – dodaje dyrektor Franek.
W ramach działań na rzecz wprowadzenia zrównoważonej mobilności Kraków rozwija komunikację miejską i w nią inwestuje. Chcemy, aby jak najwięcej mieszkańców przekonało się do tego środka transportu. Dlatego stale modernizujemy i powiększamy tabor o nowe, ekologiczne autobusy i tramwaje. Krakowianie przyzwyczaili się już do tego, że rokrocznie zwiększa się ilość Lajkoników (nowoczesnych tramwajów) jeżdżących po naszym mieście. Nowością są jednak wagony z możliwością jazdy na odcinku co najmniej 3 km bez korzystania z sieci trakcyjnej. Spośród 110 nowych tramwajów Lajkonik zamówionych przez Kraków, sukcesywnie dostarczanych do 2024 roku, cztery będą wyposażone w ten innowacyjny system pozwalający na jazdę bez korzystania z sieci trakcyjnej, tak aby umożliwić rozpoczęcie testów. A to oznacza, że w przyszłości możliwe będzie zrezygnowanie z sieci trakcyjnej, np. w ścisłym centrum miasta, gdzie znajdują się cenne budowle zabytkowe.
Staramy się na bieżąco likwidować tzw. białe plamy transportowe tworząc nowe połączenia komunikacyjne tak, aby jak najwięcej osób chciało i mogło skorzystać z ekologicznych pojazdów Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Przyszłością dla miasta są tunele, które skrócą czas przejazdu transportem zbiorowym, a także uchronią mieszkańców od zanieczyszczeń komunikacyjnych, tym samym pozwalając na zagospodarowanie przestrzeni dla i przez mieszkańców na powierzchni.
W Krakowie kontynuujemy realizację inwestycji, wpływających na rozwój transportu publicznego. To nie tylko budowa linii tramwajowej, biegnącej częściowo w tunelu w ramach Trasy Łagiewnickiej, ale i tramwaju do Górki Narodowej czy realizowane w formule partnerstwa publiczno-prywatnego połączenia tramwajowego z Mistrzejowicami z kolejnym ponad kilometrowym tunelem. Wszystkie te i planowane na kolejne lata inwestycje zwiększą atrakcyjność i konkurencyjność komunikacji miejskiej – zaznacza prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.