
Oświadczenie ZTP w sprawie skargi Wojewody Małopolskiego dotyczącej SCT
Oświadczenie Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie w sprawie skargi Wojewody Małopolskiego do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego dotyczącej uchwały wprowadzającej Strefę Czystego Transportu w Krakowie.

Centra europejskich miast wolne od spalin. Kraków chce być w czołówce.
Kraków w przyszłym roku uruchomi Strefę Czystego Transportu (SCT). Będzie to na razie pierwszy, bardzo łagodny etap tego projektu. Przepisami zostanie wtedy objęte niecałe 2% aut, które obecnie poruszają się po ulicach naszego miasta. Będą to pojazdy około 30-letnie. Drugi etap SCT zostanie wdrożony dopiero za trzy lata – od tej daty do Krakowa nie wjadą pojazdy z silnikami nie spełniającymi normy emisji co najmniej Euro 3 dla benzyny i Euro 5 dla diesli. Podobnie inne miasta w Europie podejmują zdecydowane działania, które mają poprawić jakość powietrza i życia swoich mieszkańców. Ostatnio prawo mocno ograniczające, a nawet całkowicie zakazujące wjazdu samochodów do śródmieść przyjęto np. w Berlinie. Auta z centrum rugować chcą też Stuttgart i Paryż.

Stare diesle – zbyt często wadliwe i szkodliwe
Nawet co piąty samochód z silnikiem Diesela w Szwajcarii ma uszkodzony filtr cząstek stałych (DPF). I w związku z tym mocno zatruwa powietrze. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez Szwajcarski Związek Samochodowy (AGVS).

Badania naukowców dowodzą, że samochodowe spaliny bardzo źle oddziałują na dzieci
Smog wydostający się z rur wydechowych samochodów szkodzi dziecięcym mózgom. Tak wynika z badań naukowców z Uniwersytetu Jagiellońskiego. „Smog, a szczególnie dwutlenek azotu (NO2), sprawia, że dzieci mają pogorszoną uwagę i osłabione zdolności poznawcze” – wyjaśnia w oficjalnym komunikacie Mikołaj Compa z Instytutu Psychologii UJ, jeden z autorów badania. Główne źródła emisji NO2 to samochody, zwłaszcza te z silnikiem diesla.

Strefa Czystego Transportu – kogo zapisy nie będą dotyczyć?
Strefa Czystego Transportu (SCT) w Krakowie ma zacząć obowiązywać od 1 lipca 2024 r. Będzie to wtedy jej pierwszy, jeszcze bardzo łagodny etap działania. Ten docelowy wejdzie w życie dopiero dwa lata później tj. w roku 2026. Niemniej są właściciele aut, których ograniczenia norm Euro czy rocznikowe pojazdów nie będą obowiązywać. Wystarczy, że po prostu zarejestrują się w systemie, a część z nich przyklei jeszcze nalepkę.

Samochodowy pył napędza epidemię grypy
Drobne pyły wydobywające się z rur wydechowych samochodów zwiększają ryzyko chorób układu oddechowego. Tak wynika z badań przeprowadzonych w Niemczech przez Powszechny Lokalny Fundusz Ubezpieczeń Zdrowotnych AOK i Niemieckie Centrum Lotnictwa i Kosmonautyki (DLR). Okazało się, że im więcej cząstek stałych w powietrzu, tym częściej osoby zapadają na grypę. Prawidłowość ta jest też wprost proporcjonalna: podwójne stężenie drobnych cząstek pyłu prowadzi do podwojenia liczby grypowych zachorowań.

Kraków bierze przykład z najlepszych w Europie
Wojewódzki Sąd Administracyjny przyjrzy się uchwale wprowadzającej Strefę Czystego Transportu (SCT) w Krakowie. Nowe zasady poruszania się samochodów po mieście mają wejść w życie w dwóch etapach. W lipcu 2024 i w lipcu 2026 r. Celem wprowadzenia Strefy jest poprawa jakości powietrza i ochrona zdrowia mieszkańców Krakowa. Ponieważ nadal w powietrzu, którym oddychamy jest zbyt dużo zanieczyszczeń, i to właśnie tych, pochodzących z rur wydechowych starych samochodów, zwłaszcza z silnikami diesla.

Uchwała o utworzeniu SCT ma być skierowana do sądu
Wojewoda Małopolski zapowiedział skierowanie do rozpatrzenia przez Sąd pierwszą w Polsce Uchwałę o utworzeniu Strefy Czystego Transportu (SCT) w Krakowie. Warto przypomnieć, że głównym czynnikiem i celem przyjęcia uchwały, wprowadzającej na terenie Krakowa SCT, jest podjęcie realnych i efektywnych działań na rzecz ochrony zdrowia mieszkańców naszego miasta poprzez poprawę jakości powietrza. Jak pokazują liczne wyniki badań, znaczące ograniczenie emisji zanieczyszczeń pochodzących ze spalin starych samochodów, może w tym znacząco pomóc.

1 marca 2023 r. – ważna data dla Strefy Czystego Transportu
Strefa Czystego Transportu w pełni będzie obowiązywać dopiero za kilka lat, od lipca 2026 r., ale kierowcy, którzy chcą jeździć po Krakowie, powinni zapamiętać jeszcze co najmniej jedną datę – 1 marca 2023 r.

Czy krakowska SCT jest rozwiązaniem wyjątkowym, odosobnionym?
Uchwałą Rady Miasta Krakowa z 23 listopada 2022 r. na terenie naszego miasta zostanie wprowadzona Strefa Czystego Transportu (SCT). Jest to zmiana, która ma na celu przede wszystkim polepszenie jakości powietrza w Krakowie, a co za tym idzie ochronę zdrowia i polepszenie jakości życia mieszkańców. Jak każda zmiana również ta budzi wiele emocji i pytań. Przy okazji pojawia się również sporo nieścisłości. Chcąc odpowiedzieć na pojawiąjące się pytania, przyjrzyjmy się faktom.