Strefa Czystego Transportu – kogo zapisy nie będą dotyczyć?
Strefa Czystego Transportu (SCT) w Krakowie ma zacząć obowiązywać od 1 lipca 2024 r. Będzie to wtedy jej pierwszy, jeszcze bardzo łagodny etap działania. Ten docelowy wejdzie w życie dopiero dwa lata później tj. w roku 2026. Niemniej są właściciele aut, których ograniczenia norm Euro czy rocznikowe pojazdów nie będą obowiązywać. Wystarczy, że po prostu zarejestrują się w systemie, a część z nich przyklei jeszcze nalepkę.
Samochodowy pył napędza epidemię grypy
Drobne pyły wydobywające się z rur wydechowych samochodów zwiększają ryzyko chorób układu oddechowego. Tak wynika z badań przeprowadzonych w Niemczech przez Powszechny Lokalny Fundusz Ubezpieczeń Zdrowotnych AOK i Niemieckie Centrum Lotnictwa i Kosmonautyki (DLR). Okazało się, że im więcej cząstek stałych w powietrzu, tym częściej osoby zapadają na grypę. Prawidłowość ta jest też wprost proporcjonalna: podwójne stężenie drobnych cząstek pyłu prowadzi do podwojenia liczby grypowych zachorowań.
Kraków bierze przykład z najlepszych w Europie
Wojewódzki Sąd Administracyjny przyjrzy się uchwale wprowadzającej Strefę Czystego Transportu (SCT) w Krakowie. Nowe zasady poruszania się samochodów po mieście mają wejść w życie w dwóch etapach. W lipcu 2024 i w lipcu 2026 r. Celem wprowadzenia Strefy jest poprawa jakości powietrza i ochrona zdrowia mieszkańców Krakowa. Ponieważ nadal w powietrzu, którym oddychamy jest zbyt dużo zanieczyszczeń, i to właśnie tych, pochodzących z rur wydechowych starych samochodów, zwłaszcza z silnikami diesla.
Uchwała o utworzeniu SCT ma być skierowana do sądu
Wojewoda Małopolski zapowiedział skierowanie do rozpatrzenia przez Sąd pierwszą w Polsce Uchwałę o utworzeniu Strefy Czystego Transportu (SCT) w Krakowie. Warto przypomnieć, że głównym czynnikiem i celem przyjęcia uchwały, wprowadzającej na terenie Krakowa SCT, jest podjęcie realnych i efektywnych działań na rzecz ochrony zdrowia mieszkańców naszego miasta poprzez poprawę jakości powietrza. Jak pokazują liczne wyniki badań, znaczące ograniczenie emisji zanieczyszczeń pochodzących ze spalin starych samochodów, może w tym znacząco pomóc.
1 marca 2023 r. – ważna data dla Strefy Czystego Transportu
Strefa Czystego Transportu w pełni będzie obowiązywać dopiero za kilka lat, od lipca 2026 r., ale kierowcy, którzy chcą jeździć po Krakowie, powinni zapamiętać jeszcze co najmniej jedną datę – 1 marca 2023 r.
Czy krakowska SCT jest rozwiązaniem wyjątkowym, odosobnionym?
Uchwałą Rady Miasta Krakowa z 23 listopada 2022 r. na terenie naszego miasta zostanie wprowadzona Strefa Czystego Transportu (SCT). Jest to zmiana, która ma na celu przede wszystkim polepszenie jakości powietrza w Krakowie, a co za tym idzie ochronę zdrowia i polepszenie jakości życia mieszkańców. Jak każda zmiana również ta budzi wiele emocji i pytań. Przy okazji pojawia się również sporo nieścisłości. Chcąc odpowiedzieć na pojawiąjące się pytania, przyjrzyjmy się faktom.
Kraków miastem z pierwszą Strefą Czystego Transportu w Polsce
Na sesji 23 listopada 2022 r. Radni Miasta Krakowa przyjęli uchwałę o utworzeniu Strefy Czystego Transportu na terenie całego miasta. Jest to nowatorskie rozwiązanie w Polsce i w tej części Europy. Pierwsze zmiany wejdą w życie w lipcu 2024 r., a pełna wersja dwa lata później. „Wypracowaliśmy, wspólnie z mieszkańcami poprzez konsultacje i uwzględniając zgłaszane opinie, wersję, która była kompromisem. To optymalne rozwiązanie.” – mówi Dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie Łukasz Franek.
Usunięcie z ulic Krakowa jednej piątej najbardziej trujących aut poprawi powietrze aż o połowę
Niecałe 2% samochodów, które jeździły po krakowskich ulicach w grudniu 2021 r. nie wjechałoby do Krakowa po wejściu w życie pierwszych zapisów Strefy Czystego Transportu w lipcu 2024 r. Drugi etap SCT, obowiązujący od 2026 r. objąłby 21% tych aut. A dzięki temu w powietrzu powinno być aż o połowę mniej niebezpiecznych tlenków azotu. Tak wynika z najnowszych badań, które zaprezentowali 14 listopada na wspólnym spotkaniu z mediami Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie i Krakowski Alarm Smogowy.
Faktyczny ruch, a nie CEPIK. SCT nie taka straszna, jak ją malują
Nie ponad 200 tysięcy a około 100 tysięcy najstarszych samochodów będzie do wymiany do lipca 2026 r. Takie mają być skutki wprowadzenia SCT w Krakowie. Zapisy, które wejdą w życie wcześniej, czyli od 1 lipca 2024 r., będą jeszcze łagodniejsze.
Rozpoczeliśmy Konsultacje społeczne dotyczące zagospodarowania ul. Podzamcze w Krakowie
Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie informuje o przystąpieniu do konsultacji społecznych dotyczących zagospodarowania ul. Podzamcze. Konsultacje rozpoczną się w poniedziałek 10 października i potrwają do piątku 18 listopada 2022 r. Celem konsultacji jest zebranie opinii mieszkańców oraz innych interesariuszy, a także wspólne wypracowanie podczas warsztatów planowania partycypacyjnego propozycji zagospodarowania ul. Podzamcze.