Rada Miasta Krakowa na kolejnych sesjach ma przesunąć wejście w życie Strefy Czystego Transportu w Krakowie. Pozwoli to na przygotowanie nowej uchwały, wprowadzającej drugie już (po zakazie palenia drewnem i węglem) narzędzie do skutecznej walki o czyste powietrze. Na razie odbyło się tylko pierwsze czytanie projektu w tej sprawie. Przypomnijmy – już latem mają ruszyć pierwsze wydarzenia związane z kampanią edukacyjno-informacyjną SCT.
Dlaczego rozmawiamy o Strefie Czystego Transportu w Krakowie?
- Uwarunkowania prawne:
W 2016 roku Unia Europejska wszczęła procedurę naruszeniową wobec Polski za zanieczyszczenie powietrza w czterech miastach, w tym w Krakowie. Wprowadzenie SCT zostało następnie zapisane w Programie Ochrony Powietrza, uchwalonym przez sejmik małopolski. Zapisy te powtórzono również w najnowszej uchwale sejmiku. Ponadto, polski rząd, przyjmując środki pomocowe po pandemii od Unii Europejskiej, zobowiązał się do wprowadzenia stref czystego transportu w największych miastach, gdzie roczne poziomy zanieczyszczeń powietrza z transportu są przekroczone. - Oczekiwania mieszkańców:
Mieszkańcy Krakowa oczekują zdecydowanej poprawy jakości powietrza. Smog i toksyczne składniki spalin powodują rocznie setki przyspieszonych zgonów w mieście. Tlenki azotu z rur wydechowych najstarszych samochodów, zwłaszcza z silnikami wysokoprężnymi, powodują problemy zdrowotne, szczególnie u dzieci i osób starszych. SCT ma na celu ochronę przede wszystkim tych najbardziej narażonych grup społecznych.
Nowa Strefa Czystego Transportu – współpraca i zrozumienie
Wprowadzenie SCT musi odbyć się przy pełnym zrozumieniu i współpracy z mieszkańcami Krakowa, a nawet gmin sąsiadujących ze stolicą Małopolski. Chcemy zaangażować wszystkich zainteresowanych, zarówno ekspertów, jak i zwykłych, codziennych kierowców do stworzenia tych nowych zapisów. Dotychczas odbyło się już jedno spotkanie z osobami zaangażowanymi w różne aspekty wprowadzenia SCT, ale to dopiero początek wspólnej pracy.
Kampania edukacyjno-informacyjna i konsultacje społeczne
Latem ruszy kampania edukacyjno-informacyjna, która ma przeciwdziałać (niestety wciąż trwającej) dezinformacji na temat SCT i pomóc w obaleniu mitów. Planowana jest również duża ankieta, w której krakowianie będą mogli odpowiedzieć na konkretne pytania dotyczące SCT. Po spodziewanym w tym czasie wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego, który oceni zgodność z prawem obecnej (starej) uchwały o SCT, przygotowany zostanie nowy projekt uchwały. Będzie on poddany jeszcze zwyczajowym konsultacjom społecznym. Dopiero po nich Rada Miasta Krakowa otrzyma gotowy projekt nowej uchwały, wprowadzającej SCT w Krakowie.
Strefa Czystego Transportu w Krakowie jest kluczowym narzędziem w walce o czyste powietrze. Wprowadzenie jej wymaga jednak współpracy, zrozumienia i wsparcia ze strony mieszkańców. Dzięki kampanii edukacyjno-informacyjnej, ankiecie i konsultacjom społecznym, Kraków będzie mógł skutecznie wdrożyć SCT, chroniąc zdrowie swoich mieszkańców i spełniając zobowiązania prawne.