
Jak Strefa Czystego Transportu ochroni twoje zdrowie
Ponad 100 ton węglowodorów i tlenków azotu mogą emitować średnio w ciągu roku auta, które już w przyszłym roku będą objęte ograniczeniami Strefy Czystego Transportu (SCT). Stanowią one zaledwie 2% całego ruchu w mieście, ale ich wpływ na zanieczyszczenie powietrza jest kolosalny. A co za tym idzie – wyjątkowo negatywnie wpływają one na nasze zdrowie.

Krakowska Strefa Czystego Transportu będzie chronić wszystkich!
Strefa Czystego Transportu (SCT) zacznie obowiązywać w Krakowie od lipca przyszłego roku. Na początku ograniczenia wjazdu będą bardzo małe, obejmą samochody około 30-letnie. Jak szacujemy, stanowi to niecałe 2% całego codziennego ruchu w Krakowie. Strefa od razu jednak wprowadzona zostanie na obszarze całego miasta (z wyjątkiem m.in. obwodnicy autostradowej i dróg ekspresowych).

Strefa Czystego Transportu w Krakowie na tle Europy
By ograniczyć szkodliwe emisje zanieczyszczeń powietrza pochodzące z transportu drogowego, władze wielu europejskich miast decydują się na wprowadzenie Stref Czystego Transportu (SCT). Są to obszary, do których dostęp jest uzależniony od spełnienia określonych norm emisji spalin silnika (znanych jako normy Euro), związanych m.in. z datą produkcji pojazdu.

Jak powstawała Strefa Czystego Transportu i co nas czeka?
Ustaliliśmy, że będzie: Strefa Czystego Transportu, która ma być wprowadzona w przyszłym roku w Krakowie, to kolejne działanie władz lokalnych na rzecz poprawy jakości powietrza w mieście. To również konsekwencja zmian w prawie oraz badań – ruchu ulicznego, źródeł zanieczyszczeń powietrza, ale także np. badań z zakresu medycyny i wpływu spalin na zdrowie krakowian. Wreszcie to wynik współpracy z mieszkańcami, którzy w konsultacjach zgłaszali swoje uwagi do projektu uchwały, przyjętej ostatecznie pod koniec zeszłego roku przez Radę Miasta Krakowa.

Strefy czystego transportu a sklepy, czyli dlaczego gdy ruch jest regulowany to handel kwitnie
Powstanie Strefy Czystego Transportu w mieście oznacza poprawę jakości powietrza, więc to na pewno bardzo dobra wiadomość dla rodziców z małymi dziećmi, seniorów czy osób mających problemy z oddychaniem. Jak pokazują badania z wielu europejskich miast, w których takie strefy działają już od dawna, to również pozytywna informacja dla osób prowadzących mniejsze czy większe biznesy. Bo tam, gdzie się pojawiają regulacje ruchu – kupujących jest więcej.

Zapamiętaj – Strefa Czystego Transportu może Cię uchronić przed… demencją
Ponad 80% pyłów zawieszonych (PM, ang. Particulate Matter) pochodzących z transportu ma być mniej w krakowskim powietrzu po wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu (w 2026, w porównaniu do roku 2019). To bardzo dobra informacja zwłaszcza dla tych, którzy mają problemy z układem oddechowym, alergiami czy z układem krążenia. A także – jak pokazują najnowsze badania – dla tych, którzy troszczą się o dobrą kondycję swojego mózgu i dobrą pamięć.

Co to są normy emisji spalin Euro i co mają wspólnego ze Strefą Czystego Transportu?
Niemal wszystkie samochody z silnikami spalinowymi, jakie jeżdżą w Europie, mają uregulowaną, określoną z góry normę emisji zanieczyszczeń. Czyli wiemy, ile taki pojazd maksymalnie może wypuszczać z rury wydechowej szkodliwych substancji: tlenków azotu (NOx), węglowodorów (HC), tlenków węgla (CO) czy cząstek stałych (PM). Normy te, ponieważ obowiązują na naszym kontynencie, nazywają się w skrócie Euro, dokładnie tak samo jak wspólna waluta Unii.

Oświadczenie ZTP w sprawie skargi Wojewody Małopolskiego dotyczącej SCT
Oświadczenie Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie w sprawie skargi Wojewody Małopolskiego do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego dotyczącej uchwały wprowadzającej Strefę Czystego Transportu w Krakowie.

Centra europejskich miast wolne od spalin. Kraków chce być w czołówce.
Kraków w przyszłym roku uruchomi Strefę Czystego Transportu (SCT). Będzie to na razie pierwszy, bardzo łagodny etap tego projektu. Przepisami zostanie wtedy objęte niecałe 2% aut, które obecnie poruszają się po ulicach naszego miasta. Będą to pojazdy około 30-letnie. Drugi etap SCT zostanie wdrożony dopiero za trzy lata – od tej daty do Krakowa nie wjadą pojazdy z silnikami nie spełniającymi normy emisji co najmniej Euro 3 dla benzyny i Euro 5 dla diesli. Podobnie inne miasta w Europie podejmują zdecydowane działania, które mają poprawić jakość powietrza i życia swoich mieszkańców. Ostatnio prawo mocno ograniczające, a nawet całkowicie zakazujące wjazdu samochodów do śródmieść przyjęto np. w Berlinie. Auta z centrum rugować chcą też Stuttgart i Paryż.

Stare diesle – zbyt często wadliwe i szkodliwe
Nawet co piąty samochód z silnikiem Diesela w Szwajcarii ma uszkodzony filtr cząstek stałych (DPF). I w związku z tym mocno zatruwa powietrze. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez Szwajcarski Związek Samochodowy (AGVS).