SCT w Krakowie – będą nowe rozwiązania i współpraca z mieszkańcami
Rada Miasta Krakowa na kolejnych sesjach ma przesunąć wejście w życie Strefy Czystego Transportu w Krakowie. Pozwoli to na przygotowanie nowej uchwały, wprowadzającej drugie już (po zakazie palenia drewnem i węglem) narzędzie do skutecznej walki o czyste powietrze. Na razie odbyło się tylko pierwsze czytanie projektu w tej sprawie. Przypomnijmy – już latem mają ruszyć pierwsze wydarzenia związane z kampanią edukacyjno-informacyjną SCT.
Będzie nowa uchwała o Strefie Czystego Transportu!
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie unieważnił dziś dotychczasową uchwałę o SCT. Jest to wciąż wyrok nieprawomocny, niemniej zmienia on harmonogram prac nad wprowadzeniem Strefy w Krakowie.
Oświadczenie w sprawie Strefy Czystego Transportu (SCT)
1 lipca 2024 wejdzie w życie pierwszy etap Strefy Czystego Transportu (SCT). To zmieni wiele – choć na tym etapie ograniczenia obejmą bardzo niewielu. Według badań dotyczyć to będzie zaledwie 2% aut jeżdżących po Krakowie.
Nie daj się nabić w starego diesla!
W ostatnim czasie w Internecie pojawiło się sporo ogłoszeń, dotyczących okazyjnej sprzedaży starszych samochodów z silnikiem Diesla. Oferowane są w promocyjnych cenach auta z rocznika 2009 i wcześniejszych, z normą spalania Euro 4 i niższą. Warto jednak przy tym zwrócić uwagę, że w przyszłym roku w Krakowie wejdzie w życie Strefa Czystego Transportu. Pierwszy jej etap, jeszcze bardzo łagodny, przede wszystkim dotyczył będzie aut osobowych około 30-letnich (roczniki 1992 benzyna i 1996 diesel). Wyjątkiem są jednak samochody kupowane teraz (w kraju i za granicą), czyli po 1 marca 2023. A także te, które dostaliśmy po tej dacie, czy były przedmiotem spadku. Wobec nich wymagania SCT są już nieco wyższe.
Normy emisji spalin Euro mamy teraz w kieszeni
Kierowcy – ważne informacje o samochodzie są teraz na wyciągnięcie ręki! Normy emisji spalin Euro pojazdów znajdziemy już w aplikacji mObywatel oraz na stronie historiapojazdu.gov.pl. Warto wejść w któreś z tych miejsc i sprawdzić, co jest napisane w dodanej ostatnio rubryce. Może mieć to kluczowe znaczenie w przyszłym roku, gdy będziemy chcieli poruszać się samochodem po Krakowie.
Jak Strefa Czystego Transportu ochroni twoje zdrowie
Ponad 100 ton węglowodorów i tlenków azotu mogą emitować średnio w ciągu roku auta, które już w przyszłym roku będą objęte ograniczeniami Strefy Czystego Transportu (SCT). Stanowią one zaledwie 2% całego ruchu w mieście, ale ich wpływ na zanieczyszczenie powietrza jest kolosalny. A co za tym idzie – wyjątkowo negatywnie wpływają one na nasze zdrowie.
Krakowska Strefa Czystego Transportu będzie chronić wszystkich!
Strefa Czystego Transportu (SCT) zacznie obowiązywać w Krakowie od lipca przyszłego roku. Na początku ograniczenia wjazdu będą bardzo małe, obejmą samochody około 30-letnie. Jak szacujemy, stanowi to niecałe 2% całego codziennego ruchu w Krakowie. Strefa od razu jednak wprowadzona zostanie na obszarze całego miasta (z wyjątkiem m.in. obwodnicy autostradowej i dróg ekspresowych).
Strefa Czystego Transportu w Krakowie na tle Europy
By ograniczyć szkodliwe emisje zanieczyszczeń powietrza pochodzące z transportu drogowego, władze wielu europejskich miast decydują się na wprowadzenie Stref Czystego Transportu (SCT). Są to obszary, do których dostęp jest uzależniony od spełnienia określonych norm emisji spalin silnika (znanych jako normy Euro), związanych m.in. z datą produkcji pojazdu.
Jak powstawała Strefa Czystego Transportu i co nas czeka?
Ustaliliśmy, że będzie: Strefa Czystego Transportu, która ma być wprowadzona w przyszłym roku w Krakowie, to kolejne działanie władz lokalnych na rzecz poprawy jakości powietrza w mieście. To również konsekwencja zmian w prawie oraz badań – ruchu ulicznego, źródeł zanieczyszczeń powietrza, ale także np. badań z zakresu medycyny i wpływu spalin na zdrowie krakowian. Wreszcie to wynik współpracy z mieszkańcami, którzy w konsultacjach zgłaszali swoje uwagi do projektu uchwały, przyjętej ostatecznie pod koniec zeszłego roku przez Radę Miasta Krakowa.
Strefy czystego transportu a sklepy, czyli dlaczego gdy ruch jest regulowany to handel kwitnie
Powstanie Strefy Czystego Transportu w mieście oznacza poprawę jakości powietrza, więc to na pewno bardzo dobra wiadomość dla rodziców z małymi dziećmi, seniorów czy osób mających problemy z oddychaniem. Jak pokazują badania z wielu europejskich miast, w których takie strefy działają już od dawna, to również pozytywna informacja dla osób prowadzących mniejsze czy większe biznesy. Bo tam, gdzie się pojawiają regulacje ruchu – kupujących jest więcej.