Od 1 sierpnia nowy bilet metropolitalny - ZTP Kraków

  • Od 1 sierpnia nowy bilet metropolitalny

    Opublikowano 31.07.2023 16:17

    Od 1 sierpnia podróżowanie pociągami, tramwajami i autobusami jest prostsze, przewoźnicy wzajemnie honorują bilety metropolitalne. Oznacza to, że nowy bilet na autobus i tramwaj uprawnia również do podróżowania koleją w gminach, które podpisały porozumienie. Jest to efekt współpracy Województwa Małopolskiego oraz Gminy Miejskiej Kraków, a także Stowarzyszenia Metropolia Krakowska i gmin wchodzących w jego skład.

    tory kolejowe i tramwaj
    fot. Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie

    Stawki za nowe bilety wyniosą:

    • 159 zł: metropolitalny – strefa I
    • 169 zł: metropolitalny – strefa I+II
    • 199 zł: metropolitalny – strefa I+II+III

    Cena biletu miesięcznego dla mieszkańców Krakowa pozostała na dotychczasowym poziomie – 80 zł. Uprawnia do podróży tylko tramwajami i autobusami.

    Nowe bilety uprawniają do nieograniczonej liczby przejazdów w wyznaczonej Strefie rozkładowymi pociągami organizowanymi przez Województwo Małopolskie, tj. pociągami obsługiwanymi przez Koleje Małopolskie, POLREGIO i Koleje Śląskie, a także do swobodnego korzystania ze wszystkich połączeń tramwajowych i autobusowych organizowanych przez Miasto Kraków w ramach systemu Komunikacji Miejskiej w Krakowie oraz połączeń autobusowych organizowanych przez Województwo Małopolskie i Gminy takie jak Wieliczka (system Wielickiej Komunikacji Miejskiej), Michałowice, Niepołomice, Skawina, Wielka Wieś i Zielonki.

    Bilety można kupić m.in. we wszystkich automatach, zarówno stacjonarnych, jak i zamontowanych w pojazdach, na stronie elektronicznego Konta Pasażera oraz w aplikacjach takich jak mKKM i mKK.

    Wprowadzenie nowego typu biletu wpłynęło na niewielką zmianę dotychczasowego sposobu zakupu biletów okresowych.

    Polecane nośniki do zapisu biletu okresowego dla studentów:

    1. Aplikacje mobilne (bezpłatne, dostępne w sklepach internetowych):
      • Karta Krakowska (mKK)
      • Krakowska Karta Miejska (mKKM) – skorzystaj z aplikacji mobilnej mKKM dla systemu iOS lub android,

    Zmiany w automatach:

    • Jeżeli pasażer posiada na karcie plastikowej ważne uprawnienia Karty Krakowskiej (osoba zameldowana w Krakowie lub płacąca tu podatki) będzie dla niego dostępny ekran wyboru dwóch rodzajów biletów – Bilety Okresowe Mieszkańca i Bilety Okresowe Metropolitalne
    • W przypadku wyboru biletów mieszkańca nie ma okna wyboru stref – można jedynie wybrać liczbę linii – wszystkie lub tylko na jedną linię. Taki bilet obowiązuje tylko w strefie I
    • Jeżeli pasażer nie posiada na karcie plastikowej ważnych uprawnień Karty Krakowskiej zostanie automatycznie skierowany do zakup Biletów Okresowych Metropolitalnych. Na dalszych ekranach automatu pojawią się do wyboru numery stref (od I do I+II+III)
    • Dodatkową wprowadzoną zmianą jest dodanie tabeli widocznej w górnej części ekranu automatu, przedstawiającej dotychczasowe wybory pasażera, która będzie widoczna podczas całego procesu zakupu.

    Uwaga! Przy zakupie biletu metropolitalnego ważnego na przejazd Kolejami Małopolskimi, Polregio oraz Kolejami Śląskimi należy wydrukować i zachować potwierdzenie transakcji zakupu, jeżeli bilet był kupowany w automacie.

    Zmiany w aplikacjach mKKM i mKK:

    • Na ekranie smartfonów dostępne będą dwa rodzaje biletów: sieciowy i metropolitalny oznaczone odpowiednio literami S i M
    • Bilet sieciowy może nabyć wyłącznie pasażer posiadający uprawnienia Karty Krakowskiej (osoba zameldowana w Krakowie lub płacąca tu podatki)
    • Po wyborze biletu sieciowego (S) ze zniżką Karty Krakowskiej należy zdecydować o zakupie biletu normalnego bądź ulgowego, a następnie wybrać rodzaj biletu (na wszystkie lub na jedną linię) oraz okres obowiązywania
    • W przypadku, gdy pasażer nie ma ważnego uprawnienia Karty Krakowskiej, nie ma możliwości wyboru biletu sieciowego (S) i może kupić wyłącznie bilet metropolitalny (M)
    • Nowością będzie możliwość zapisania biletu wolnej jazdy w aplikacji (należy to zrobić w wybranym Punkcie Obsługi Pasażera)
    • Podobne zmiany jak w aplikacjach mKKM oraz mKK zostały wprowadzone na stronie eKP.
    FacebookTwitterShare